En spørreundersøkelse blant 1000 handlende viser at 53 prosent av turene til forretninger i Midtbyen, nærbutikker og kjøpesentra utenfor sentrum i august/september i år var «grønne» reiser, som kollektivreisende, gående eller syklende.

En tilsvarende undersøkelse for to år siden, viste at et flertall av handelsreisene ble gjort med bil. Andelen handleturer med bil har på to år falt fra 54 til 45 prosent. Nedgangen i bilende kunder er størst ved kjøpesentrene utenfor Midtbyen og for nærbutikkene.

Det er Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Midtbyen Management og Miljøpakken som står bak undersøkelsen.

OmAdressert: - Vi har ført en katastofal handelspolitikk i Midtbyen

Hovedfunnene i undersøkelsen

* Et flertall av handelsreisene i Trondheim i 2017 er miljøvennlige (53 prosent), en økning på åtte prosent fra 2015.

* Bilandelen sammenlignet med 2015 faller: - 11 % nærbutikkene, - 9 % kjøpesentra og - 3 % Midtbyen.

* Tre av fire handleturer til Midtbyen er miljøvennlige. I Midtbyen står de grønne reisene for 57 prosent av omsetningen, en liten nedgang fra 2015.

* For kjøpesentra utenfor Midtbyen er endringen 9 prosentpoeng færre kunder med bil, mens andelen gående har nesten tilsvarende vekst.

* To av tre kroner til handel i Trondheim kommer fra bilister. Bilistenes andel av handelsomsetningen har falt fra 70 til 66 prosent på to år.

Kommentar: Kjøpesentrene tar strupetak på Midtbyen

- Buss er miljøvennlig og lettvint

I lokalene til Olivers & Co på Byhaven kikker Jan Holth (73) på utvalget av olivenoljer. - Jeg bor på Tiller, men tar alltid buss til Midtbyen. Det er god bussforbindelse til sentrum og i tillegg er det miljøvennlig og lettvint. Vi bor ikke så langt unna City Syd, og vi har nærbutikker rett i nærheten, så det er bare når vi skal handle ekstra mye at vi bruker bilen, sier Holth, som har funnet oljen han var ute etter og betaler i kassen.

Øverst i Nordre gate kommer Sigrun Saur Almberg (40) fra Angeltrøa inn døra på Ark Brunhjørnet. I hendene har hun tre ulike bæreposer. - Jeg har begynt på juleinnkjøpene og håper å gjøre unna de fleste i løpet av dagen. Jeg har vært innom en bokhandel og en klesbutikk, og nå skal jeg kikke etter litt Lego. Det er så mye styr å finne ledig parkeringsplass så jeg foretrekker buss. Selv om det kan bli flere handleposer å holde styr på går det helt fint, sier Almberg.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Politikerne kan ikke vedta at det blir godt vær, medvind og nedoverbakke til enhver tid.

- I tråd med overordnet målsetting

Hos Næringsforeningen i Trondheimsregionen blir tallene i undersøkelsen hilst velkommen.

- At flere velger miljøvennlige reiser, er i tråd med den overordnende målsettingen om at veksten i persontransporten i Trondheim skal skje med kollektivtransport, sykling og gange, sier næringspolitisk leder Børge Beisvåg, som imidlertid stusser litt over enkelte av tallene.

- Bilbruken til varehandel går ned, men undersøkelsen gir oss ingen svar på hva det skyldes. Jeg er dessuten overrasket over den sterke økningen i antall gående til kjøpesentrene på så kort tid. Jeg må innrømme at jeg virkelig spekulerer på årsakene. Det kan jo selvsagt skyldes økt boligbygging nær enkelte kjøpesentra, for eksempel på Lade og Lilleby, sier Beisvåg.

- Fatte beslutninger basert på fakta

Han sier at Næringsforeningen ønsker å bruke undersøkelsen sammen med andre fakta og omsetningstall fra handelen for å ta «kloke beslutninger.» - Undersøkelsene gjør oss i stand til å fatte beslutninger basert på fakta og ikke på synsing. I sum får vi et godt bilde på hvordan vi kan utvikle handelen, sier Beisvåg.

- Faktaene fra undersøkelsen er kjempeviktig med tanke på endringene og prøvetiltakene som skal skje i Midtbyen og sentrum i årene framover. Om to år kommer metrobussen, gatebruken skal endres og antall parkeringsplasser for sykkel skal økes kraftig, sier midtbykoordinator Grete Hennissen i Trondheim kommune.

Hun mener utfordringer med slike undersøkelser er at den ikke sier noe om årsakssammenhenger. – Det hadde vært spennende å vite mer om hva som er årsaken til såpass store svingninger i handle- og reisevaner i løpet av de to siste årene, sier Hennissen.

Adresseavisen mener: Midtbyen reddes ikke av flere biler

- Overraskende at handleturer med bil går ned

- Bilen spiller fortsatt en viktig rolle som transportmiddel for handelen i Trondheim. Det er derfor overraskende at antall handleturer med bil har gått så mye ned ved kjøpesentrene, sier Kirsten Schultz, daglig leder i Midtbyen Management.

Hun påpeker at Midtbyen fortsatt er det mest attraktive handelsområdet i Trondheim. - Det er ingen som kan konkurrere med oss i mangfold med tanke på forretninger, spisesteder, service – og kulturtilbud. Vi arbeider hele tiden for å holde midtbyen mest mulig attraktiv for alle handlende, enten de kommer med bil eller buss, sykler eller går. Vi støtter derfor alle tiltak som øker tilgjengeligheten, sier Schultz.

- Jeg bor på Tiller, men tar alltid buss til Midtbyen, sier Jan Holth Foto: Marthe Hårstad
Sigrun Saur Almberg
Børge Beisvåg, næringspolitisk leder Næringsforeningen i Trondheim og omegn. Foto: Richard Sagen
Kirsten Schultz, daglig leder i Midtbyen Management. Foto: Morten Antonsen