I 2015 skal utbyttet til medlemmene, eller eierne som Coop kaller dem, være på to prosent, melder NRK.

– Det er egentlig en offensiv satsing på å kutte prisene og ha mer tilbudsvarer, sier Trondos-sjef Torbjørn Skei til adressa.no.

Flytter prisgevinsten

Dermed «tas» penger fra utbytteutbetalingene som skjer en gang i året til mer umiddelbar prisgevinst i butikk.

- Medlemsutbytte blir så godt som aldri tatt med som et element i pristester og liknende. Men hos oss får kundene både lave priser og kjøpeutbytte, som ingen av de andre kjedene har, sier Skei.

- Er endringen nå en erkjennelse av at det er pris i butikk som teller mest?

- Både og, både pris i butikk og kjøpeutbytte er viktig for eierne våre, sier Skei.

Røros kutter til én prosent

Trondos har operert med tre prosent kjøpeutbytte siden 1997. Coop garanterer for én prosent kjøpeutbytte og det er opp til landets 106 samvirkelagene, hvor Trondos er et av de største, om de skal ha utbytteprosent høyere enn én prosent.

De fleste ligger lavere enn tre prosent og ifølge daglig leder Terje Danielsen ved Coop Røros SA, har alle samvirkelagene fått anbefaling fra Coop Norge sentralt om å redusere kjøpeutbyttet neste år.

Coop Røros SA kutter også kjøpeutbyttet fra tre prosent neste år i sine 20 butikker for de 6200 meldemmene.

- Vi setter den ned til én prosent og følger dermed anbefalingen fra Coop sentralt, sier Danielsen til adressa.no.

Utbyttekutt på 25-30 mill.

For 2014 vil Trondos betale ut i underkant av 130 millioner kroner, ifølge Skei. For 2015 vil utbyttet til medlemmene bli rundt 100 millioner kroner.

Fordelt på 124.000 medlemmer i Trondos, vil det bety at utbetalingen reduseres i snitt per medlem fra litt mer enn en 1000-lapp til drøyt 800 kroner.

- Vi dreier ressursene mer over til kupongtilbud og lokale medlemstilbud. Vi har sett at kupongene vi startet med for et par år siden gir enorm salgseffekt, sier Skei.

Trondos' utbetalinger til kjøpeutbytte har naturlig nok økt med økende omsetning de siste årene. I 2012 utgjorde kjøpeutbytte og medlemsrabatter 121 millioner i Trondos. I 2013 lå det på 124 millioner.

Rema ikke overrasket

Hos hovedkonkurrenten i Trøndelag, Rema 1000, er ikke regionsjef Brynjar Hovstein overrasket over at Trondos reduerer utbytteprosenten.

- Det var antydet fra Trondos i fjor, så det var vel ventet, sier han.

- Hva tror du det gjør med lojaliteten kunder har til Trondos; vil det ha noe å si for hvilke butikker de velger å handle i og at flere nå kanskje velger for eksempel Rema isteden?

- Vi håper jo det, selvfølgelig. På kort sikt tror jeg nok det kan ha negativ virkning for Trondos. Jeg tror ikke utbytte spiller så stor rolle for kundene i lenden: Det viktigste er å være billigst, sier Hovstein.

Daglig leder i Coop Røros SA Terje Danielsen Foto: GEIR TØNSET
Coop Røros SA kutter kjøpeutbyttet fra tre til én prosent neste år. Foto: GEIR TØNSET