- Du speed-dater dine ansatte mens du er i Bergen. Hvorfor det?

- Det stemmer. Jeg snakker i ti minutter med alle som ønsker det. De forteller meg hvem de er og hva de gjør. Så spør jeg dem hva jeg som ny leder skal holde fingrene mine borte fra, og hva som fungerer. Og deretter spør jeg om flaskehalsene i organisasjonen, hva de ønsker at jeg skal gjøre noe med. Min oppgave er å sørge for at de har beste mulige forutsetninger i hverdagen for å levere på våre oppdrag, svarer Anita Krohn Traaseth til Bergens Tidende.

- Hva er gevinsten?

- Det er flere. Jeg blir kjent med mine egne, og får relevante og gode innspill fra dem som føler på kroppen hvordan det er å levere på oppgavene våre i felten. Så bruker vi alle innspillene direkte i strategiarbeidet om hvor Innovasjon Norge skal være om ti år. I dette arbeidet, og for skattebetalernes penger, er det viktig å kapitalisere på kunnskap vi allerede har i organisasjonen. Vi må gjøre jobben selv, ikke sette ut oppdraget til eksterne strategikonsulenter. Samtalene er frivillige, men forhåpentlig blir det en prat med alle de over 700 ansatte.

- Du er kjent for blant annet å blogge om ledelse. Hva får du igjen for dette?

- Når jeg blogger, skriver jeg. Da får jeg satt ting i perspektiv. Å sette ord på nyansene gir meg klarhet i egne tanker. Det beste med bloggformatet er at det når mange. Da får man også mange gode og konstruktive tilbakemeldinger, informasjon og nye perspektiv.

- Hvor viktig er det for deg å få tilbakemelding i sosiale medier?

- Det er utrolig viktig å delta i sosiale medier. Både som selskap, leder og som nysgjerrig person. Sosiale medier tar pulsen på samfunnsdialogen og samfunnsagendaen. Som leder i dag er det en umulig oppgave å ha full kontroll over alle detaljer, men det er svært viktig å holde selskapet man leder relevant på mange plan. Derfor må man lære seg å lese mønstre. For å bli god til det, må man kontinuerlig søke innspill fra andre og lære seg nye kommunikasjons- og samarbeidsplattformer.

- Hva motiverer deg?

- Mye. Bare det å stå opp hver dag og være frisk og at familien min har det bra. Hver dag er unik. Å ha et interessant arbeidsliv og trygt privatliv motiverer og inspirerer meg. Hverdagene, rett og slett.

- Hvordan kobler du ut av lederrollen og inn i familierollen?

- Tidligere var man opptatt av at etter klokken 16, da var det sånn og sånn. Slik trenger det ikke være. Jeg driver med det jeg er lidenskapelig opptatt av, og bryr meg ikke særlig om å skru av det ene eller det andre. Jeg kan gjøre jobbting i privattiden, og motsatt. Det går mer og mer i hverandre. Det må vi lære oss bedre å leve med. Er det perioder der det er mye å gjøre, må man bare akseptere det og gå i gang. Så kan man hente seg inn igjen senere.

- På Vestlandet er det for tiden betydelige kutt i oljebransjen. Hvilken rolle har Innovasjon Norge der?

- I slike situasjoner er rollen vår veldig viktig. Det er her vi skal være med og utgjøre en forskjell, ta risiko og bidra der vi har forutsetninger. Samtidig som vi skal være risikoavlastende for gründere som tenker nytt, skal vi også være til stede der det foregår omstilling. Å omstille etablerte industrier er en del av samfunnsoppdraget vårt.

- Er du noen ganger redd for at oppmerksomheten rundt din person setter Innovasjon Norge i skyggen?

- Nei, på ingen måte. Det var nok også en mening i styrets ansettelse å ha en synlig topplederprofil. Jeg har vært synlig i noen år nå. Erfaringene fra tiden min i Hewlett-Packard viste at det å bli et mer sosialt og åpent selskap, med en synlig leder, økte positiv omtale av oss i mediene. Samtidig økte både de ansattes og kundenes tilfredshet. Vi er i 2014, omstilling og endring er en del av hverdagen. Da må ledere bli møkkete på hendene selv. Om jeg sier vi skal være nyskapende, må jeg være med og gå foran.

- Tror du det er fremtidens lederstrategi?

- Ja. Tiden der man leder fra toppen av et utilnærmelig og utilgjengelig elfenbenstårn med hierarkiske metoder, og ikke lytter til markedet sitt eller de ansatte, den tiden er over, sier hun til Bergens Tidende.