Det er sjelden å møte form og innhold så konsentrert og utspekulert godt skrudd sammen på film som i «Korsveien». Helt fortjent hentet filmen to priser på filmfestivalen i Berlin i fjor. Den kan sees som besk kritikk av religiøs fundamentalisme, men også som en gripende beretning om tro og liv, sannsynligvis avhengig av eget ståsted.

Tittelen og historien, som utspiller seg rundt en tenåringsjente i Tyskland i dag, speiler Bibelens beretning om Jesu siste dager, om veien mot korset. Til å være en film med så religiøst ladet ramme, er «Korsveien» skrevet og fortalt med en frekkhet, i en form, som gjør at filmen på forunderlig vis tidvis blir både morsom og gripende og for noen sikkert også provoserende.

Hovedpersonen, fabelaktig spilt av unge Lea van Acken, er ei 14-årig jente i en strengt religiøs katolsk familie som bokstavelig talt er mer katolske enn paven. Filmen består av 14 episoder eller stasjoner på veien mot korset. Alle er filmet i en tagning, uten klipp, nesten uten kamerabevegelse. Det gir filmen en helt egen tone og stil, som kler dramaet svært godt.

Mesterlig fortalt, med sterke skuespillerprestasjoner, kobles jentas historie med den siste tiden i Jesu liv. Så filmatisk konsentrert og suverent gjort at det nesten ikke er til å tro. Filmen starter med konfirmasjonsforberedelser og ender med forferdelse. Mellom er et drama om tro, liv og død, fortalt gjennom hverdagslige episoder.

Den strenge, religiøse rammen kan sammen med filmens konsentrerte visuelle uttrykk gi assosiasjoner til den nordiske mesteren i filmdrama om tro og tvil, danske Carl Theodor Dreyer (1889-1968). «Korsveien» spiller imidlertid godt også på populærkultur, som når en sang av Roxette i en gymtime stemples som satans verk av den unge troende.

Profilerte brødrepar som filmskapere har det etter hvert blitt flere av. «Korsveien» er laget av søskenparet Dieterich og Anna Brüggemann, hvor han har regi, mens hun har vært sentral i manusarbeid og bekler en birolle.

«Korsveien» er en påskefilm helt utenom det vanlige. Den speiler selve påskedramaet gjennom et samtidsdrama om religiøs fundamentalisme. Den strenge mora vil irritere noen, men framstillingen av den 14-årige Maria og hennes drama, i ønske om å gjøre det beste og det rette, gjør «Korsveien» til påskens beste film og en av årets beste så langt.