Lasten skal pumpes i rør over i tankbiler og tas om bord i et annet skip.

- Mandag ble det jobbet med å skaffe nok rør og utstyr, sier Bjørn Helge Utne i Kystverket.

- Planen er å sette i gang med å tømme skipet for last tirsdag. Lasten skal pumpes over på tankbiler som frakter den over til et annet skip. Dette skal gjøre «Scan Master» lettere for å klare å trekke den av grunn. Jeg regner ikke med det vil bli gjort noe forsøk på å trekke den av før på høyvann natt til onsdag, eller onsdag formiddag, sier Utne.

Bom fast

Det 72 meter og 11,5 meter brede «Scan Master» står grundig fast langt oppe i fjæra på Strømsnes. Skipet må kvitte seg med last både for å kunne trekkes av, og for å kunne passere det grunne farvannet ut til skipsleia igjen. Ifølge Bjørn Helge Utne i Kystverket er det imidlertid ikke planer om å losse båten helt tom.

Skipssjef Paul Myhre om bord i slepebåten «Abramis» tror det er bra at man ennå ikke har forsøkt å trekke skipet av grunn. Planene om å gjøre et forsøk natt til i går, og ved 14-tiden i går, ble droppet.

- Bak skipet er det så grunt at det kunne blitt stående fast på en langt mer utsatt plass. Der den står i dag er det tryggeste stedet. Kapteinen på M/S «Scan Master» har rapportert at skipet står veldig stødig, til tross for vinden, sier Myhre. Det blåste i går stiv kuling, og vinden tiltok utover ettermiddagen.

Hvis skipet hadde beveget seg, ville det økt faren for at skroget ble skadet og at last og olje kunne renne ut. Det er så langt ikke rapportert om utslipp fra skipet.

- Best om ti dager

Myhre sier været bør være bra under redningsforsøket for å kunne bruke lettbåter for å få ombord slepere.

- Det er grunt utenfor skipet, men vi har loddet stedet og funnet en vei ut for «Scan Master», sier Paul Myhre.

De tre lokale slepebåtene har til sammen en slepekraft på 80 tonn. «Abramis» er størst med 3000 hestekrefter og en trekkraft på 32 tonn.

Myhres teori om havariet er at «Scan Master» ikke dreide da det passerte Terningen fyr. Fra punktet der skipene skal endre kurs ved fyret og frem til fjæresteinene i Strømsnes på Hemnskjel, er det 3150 meter.

Åtte på samme sted

Ragnar Volden bor på Hemnskjel ut mot trondheimsleia, og er mer enn gjennomsnittlig interessert i skipstrafikken.

- Jeg kjenner til åtte tilfelle der skip har gått på land i det samme området som «Scan Master» de siste 100 år. Den siste var tråleren «Husby Senior» som havnet på akkurat samme sted høsten 1996.

I dette tilfellet ble det klart at skipsføreren hadde sovnet, og han fikk en dom.

- Litt lenger tilbake var det lastebåten «La Mer». Den gangen ble det satt ut redningsflåte. På 30-tallet gikk ishavsskuta «Kvithav» på land og under krigen led en tysk vaktbåt samme skjebne. Lenger tilbake gikk en engelsk kullbåt på 5000 tonn også opp på samme sted, men klarte faktisk å komme seg av for egen maskin, forteller Volden.

Flere årsaker

Han tror det er flere årsaker til at det er så mange havari på stedet.

- Dette er det smaleste punktet i trondheimsleia. Strømmen er sterk og kan få skip til å drive sidelengs hvis man ikke følger med. Når man kommer til Terningen fyr, må kursen endres. Skjer ikke det, havner man i fjæra på Strømsnes. Noen skylder på autopiloten for at skipet ikke har svingt, sier Ragnar Volden.

Gjenganger: Ragnar Volden følger godt med på trondheimsleia og forteller om åtte skip som har gått på land på Hemnskjela de siste hundre årene akkurat der «Scan Master» havnet. Foto: Frank Lervik