– Det er for sent å begynne med ekstraundervisning sent på ungdomsskolen. Vi har lett etter årsakene og satt inn ressurser mot frafallet i den videregående skolen på feil sted, sier den tidligere undervisningsministeren Trond Giske.

Mandag ettermiddag la han 450 sider med skolepolitikk på bordet. I boken «La læreren være lærer – Veien til en skole der alle kan lykkes» tar Giske til orde for å starte kampen mot frafallet i den videregående skolen allerede i barneskolen.

- Det viser seg at for mange er løpet dessverre kjørt allerede når barneskolen er over, påpeker Giske.

Giske tar også til orde for at elevene må rammes inn av bedre orden, mer ro og skarpere fraværskontroll. Hovedbudskapet hans er at læreren må få mulighet til å være lærer.

- Det må skapes et større rom til læreren som fagperson. Tidstyvene må bort, det enorme statlige skolebyråkratiet må fjernes. Men det må også skapes bedre ro i klassen. Læreren må igjen bli sjefen i klasserommet, sier Giske.

LES MER: Kan få fraværsgrense

Hjemme på Nardo

Giskes bok om Skole-Norge ble lansert i Oslo mandag ettermiddag. Boken er imidlertid kommet i stand etter utallige besøk hos lærerne og elevene ved Giskes egen skole hjemme på Nardo i Trondheim.

- Jeg har jobbet med boken i over ett år, og har i hele denne perioden tilbrakt mye tid på min gamle skole. Små og store hverdagserfaringer har sammen med samtaler og svært klare meldinger fra lærere, elevene, helsesøster og andre gitt med nyttig innsikt, sier Giske.

Trond Giske er stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag Arbeiderparti, han er nestleder i Arbeiderpartiet, har er skolepolitisk talsmann – og leder i Stortingets utdanningskomité.

Selvransakelse

Mandag var det skolestart over store deler av landet.

Ifølge Giske er hovedbegrunnelsen for å skrive boken det faktum at en av fire som begynner på skolen, ikke fullfører når de kommer til videregående skole.

- At så mange faller fra i slutten av skoleløpet står i skarp kontrast til spenningen, alle forhåpningene og drømmene vi ser hos denne ukes førsteklassinger. Samtidig er det slik at frafallet har vært noenlunde konstant i 20 år nå. Det sier meg at vi er nødt til å gjøre noe nytt nå, sier Giske.

Ikke uten en porsjon selvransakelse. Giske var selv undervisningsminister i to år på starten av 2000-tallet.

- Jeg er ikke så opptatt av å peke på syndere. Alle som har hatt makt og innflytelse de siste 20 årene er en del av dette. Men det er også slik at vi i dag vet mye mer om skolen enn før. Det er mer konsensus i forskningen enn noen gang. Vi vet i dag mye mer presist om hva som virker og hva som ikke virker, sier Giske.

Ro og læremål

Giske lanserer en rekke krav og tiltak i sin nye bok. Han mener skolen må få enklere og mer oversiktlige mål. Det bør utarbeides tydelige kompetanse- og læremål for hvert eneste trinn. Samtidig må skolebyråkratiet og rapporteringskrav slankes kraftig.

Giske vil blant annet legge ned hele Utdanningsdirektoratet. Kapasiteten i skolehelsetjenesten må dobles. Giske mener det er avgjørende viktig at ro, orden og disiplin igjen blir det som gjelder i norske klasserom. Foreldre må trekkes inn i skolehverdagen. Blant annet vil Giske bruke sms-varsling av foreldre for å få ned fraværet i skolen.

- Bråk og dårlige læringsmiljø rammer de svakeste. Hadde vi klart å løfte gjennomsnittet i ungdomsskolen med bare en halv karakter, hadde gjennomføringsgraden steget fra 70 til 80 prosent i den videregående skolen, sier Giske.