I går var store deler av filmteamet bak «Børning» samlet i Trondheim i forbindelse med førepremiere på filmen. Store deler av actionkomedien er spilt inn i Trøndelag med god hjelp fra bilmiljøene i Trondheim og Levanger.

– Det trønderske amcarmiljøet er spesielt kjent, det er et kraftfullt og synlig miljø, derfor var det naturlig å legge mye av handlingen til Trøndelag, forteller filmens regissør, Hallvard Bræin. Han har tidligere laget film om Håkon Belken, men har alltid drømt om å lage en bilfilm.

– Det er en fantastisk spennende sjanger. Samtidig er det noe med at bilmiljøet er et veldig stort og engasjert miljø og interessen for bil er enormt stor. Dessuten har vi et vakkert land. Så det å slå to fluer i en smekk, og lage en actionkomedie som foregår gjennom hele landet, det syntes jeg var en god ide.

– Men det er et stort sprang fra filmen om Håkon Bleken, til denne?

– Ja, det er det. Men samtidig kan du se den samme «stormannsgalskapen» som ligger i scenene fra Nidarosdomen i Bleken-filmen. Jeg har et iboende ønske om å søke nye utfordringer, sier Bræin.

Inkluderende miljø

Jenny Skavlan, som har den kvinnelige hovedrollen i filmen, har alltid vært fascinert av rånemiljøene.

– Jeg har fått mange spørsmål nå i forbindelse med denne filmen om jeg har fått et bedre inntrykk av rånere, men jeg har aldri hatt et dårlig inntrykk av dem. Det er en fascinerende kultur. Jeg er vokst opp i et miljø i Oslo man kanskje ikke ser på som et rånemiljø, men det er like fullt stas med bil når man først kan kjøre en bil. Det sosiale med råning har jeg alltid sett på som en kjempekul subkultur, sier Skavlan.

– Rånere har jo ofte blitt fremstilt litt dårlig eller harselert med, men det som er veldig kult og noe jeg satte pris på, er hvor inkluderende og imøtekommende disse miljøene er. Det er hyggelige folk som tar deg med i gjengen og viser deg hvordan ting funker. Jeg har aldri vært med i noe rånemiljø, men jeg har jo råna. På egen hånd. Det er jo morsomt å kjøre litt gris under kontrollerte former, smiler Halbo.

– Alle råner jo, supplerer Skavlan.

Råner og lensmann

To av skuespillerne ved Trøndelag Teater, Mads Bones og Arne Reitan, har to markante roller i filmen som hhv. lokal råner og lensmann.

– Dette er min filmdebut, bortsett fra ymse kortfilmer. Jeg ble nærmest kastet inn i prosjektet. Det var veldig morsomt og jeg brukte hele sommeren på å spare til et slags råneskjegg, og i år har jeg brukt hele sommeren til å spare til et spelskjegg, og det ser ganske likt ut. Min dårlige skjeggvekst kler nok råneskjegget bedre enn spelskjegget, smiler Bones.

For Arne Reitan har det vært en guttedrøm å få være med i en slik film. Han debuterte på film i 1957, og har også vært med i en rekke kortfilmer.

– Jeg har bestandig ønsket at vi skulle få til et filmmiljø i Trondheim, derfor har jeg vært ivrig etter å være med i studentfilmer her i byen. Det er også viktig at filmskapere får innblikk i en skuespillers arbeidsdag og metodene å jobbe på, sier Reitan.

Lidenskap

– Det ligger et sterkt premiss i manus at dette handler om en kjærlighet til disse miljøene. Den lidenskapen som finnes i rånemiljøene her i Trondheim gjør at de stiller opp både i virkeligheten og i filmen, sier Bones.

Filmens produsent Sveinung Golimo er opprinnelig fra Levanger, og kjenner rånemiljøet i hjembygda.

– Miljøet der er en viktig del av dette filmprosjektet og vi jobbet mye for å få med et bilmiljø som var gjenkjennelig langs hele Norge. Det skulle ikke bare være det ekstreme bilmiljøet i Oslo som skulle kjøre gjennom hele landet.

Co-produsenter i Levanger

Uten bidrag fra TMM-film og Sweet Film som har base i Levanger ville det ikke vært mulig å produsere «Børning», ifølge Golimo.

– Uten denne hjelpen og finansieringsbidragene vi har fått fra disse produksjonsselskapene i Trøndelag, ville det ikke ha blitt noen film.