I et styremøte i DNT fredag og lørdag ble det vedtatt å fortsette med et salg av Leangen travbane i Trondheim, slik styret også gikk inn for i juni i år.

Men styret vedtok at representanter fra DNT skal delta i direkte forhandlinger med kjøperne, for å kvalitetssikre blant annet avtaler og beregninger og sikre at travsporten sitter igjen med nok penger til et nytt baneanlegg.

DNTs generalsekretær Rune E. Gustavsen sier til adressa.no at styret brukte mer enn de to timene som var satt av til å diskutere Leangen-saken.

– I juni tok DNT-styret en beslutning om at Leangen skal selges, og at videreutvikling av Leangen ikke er et alternativ. Den beslutningen ble ikke revurdert, og prosessen går videre, sier Gustavsen.

Skattesøknad

I tillegg ønsker styret å avklare usikkerheten knyttet til om Midt-Norge Travforbund (MNTF) må betale skatt på delen av salgssummen som brukes på å etablere en ny travbane. De vedtok derfor å sende en skattesøknad til Finansdepartementet før jul.

– Skatt er det største usikkerhetsmomentet, og vi har jobbet sammen med Ernst & Young i Trondheim og vår revisor BDO om en søknad. Å selge travbaner er noe nytt, og det første tilfellet skaper presedens, sier Gustavsen, som sier at behandlingen i departementet er anslått å ta fire til seks uker.

MNTF underskrev i høst en intensjonsavtale med Koteng Bolig, Jenssen Holding og Sparebank 1 SMN Invest om å selge travbanetomta på Leangen, med en forventet salgssum på rundt 600 millioner kroner.

Sparebanken har senere trukket seg fra avtalen, men Ivar Koteng har forsikret at kjøpet vil bli gjennomført som avtalt.

Har siste ord

Kjøpesummen er ment å finansiere et helt nytt anlegg, men når DNT-styret nå ønsker å delta direkte i forhandlinger med kjøperne, så skyldes det blant annet at de vil unngå at travsporten blir sittende igjen med en diger regning for en ny travbane, ifølge Gustavsen.

Til syvende og sist er det DNT som skal vedta både et salg og lokalisering av den nye banen.

– Vi har satt som krav at man i uka etter siste løpsdag på Leangen, så skal man være klar til å kjøre travløp på en ny bane, sier Gustavsen.

Derfor vil de kvalitetssikre både avtaler, kalkyler, kontantstrøm, driftsregnskap og eventuelle restriksjoner på nye banealternativer. I tillegg vil kjøpesummen avhenge av hvilke reguleringsplaner som vedtas for Leangen-tomta.

– I et tenkt tilfelle, hvor man ikke sitter igjen med nok penger til å finansiere et nytt anlegg, så vil fellesskapet i travsporten kunne bli sittende igjen med regningen, og det er uaktuelt, sier Gustavsen.

Konsulentselskapet Optiman har laget en rapport om nytt travanlegg, der Klæbu trekkes frem som det beste av fire alternativer.

Gustavsen sier at Optiman sammen med forbundsleder Edmund Morewood i MNTF holdt en god og nøytral presentasjon av mulige lokaliseringer, men at styret ikke har tatt noe valg.

– Vi ser ikke på det som tidskritisk. Det viktigste nå er å sørge for at salget av Leangen gjennomføres på en så optimal måte som mulig, sier han.

Styret i Det Norske Travselskap har ennå ikke tatt stilling til hvor en ny travbane skal legges, når Leangen selges. Foto: TERJE SVAAN