Etter en årrekke med kunstkjøp over hele verden kan Statoil skilte med å ha en betydelig samling av norsk og internasjonal kunst på omlag 1300 verk. Det er trondhjemmerens Londonbaserte firma «Part Associates» som nå skal i gang med å evaluere og verdivurdere de internasjonale kunstverkene Statoil eier.
Kunstverkene er plassert på Statoils kontorer rundt omkring i verden, fra Singapore til New York, Oslo og Trondheim.
- Et bilde på terrorens redskap som gjør oss redde og usikre
Vurderer og evaluerer kunst
- Det interessante med dette arbeidet er å se hvordan disse kunstverkene har utviklet seg fra da Statoil først kjøpte dem. Jeg har et team i London som er eksperter på ulike deler av kunstmarkedet, alt fra samtidskunst til klassisk og fotografi. Selv jobber jeg globalt med kunst for å koordinere dette arbeidet, sier Blaasmo.
- Jeg maler ikke så mye lenger, kanskje hver tredje dag
Hjelper unge kunstnere
- Hva betyr det for Statoil å ha kunst over hele verden?
- De har tatt på seg et stort ansvar og vist interesse for å kjøpe kunst fra både nye og etablerte kunstnere. Det er utrolig bra, og det har ringvirkninger i hele kunstmarkedet når en så sterk
merkevare som Statoil kjøper og samler kunst, sier Blaasmo og tilføyer at det betyr mye for en kunstner å bli en del av samlingen til Statoil. De bidrar til å få unge kunstnere opp og frem ved å tørre å satse på dem.
Nå investerer flere unge i kunst
Hurtigvoksende kunstmarked
- Hvordan er interessen for å investere i kunst blant næringslivsaktører?
- Vi ser et ekstremt hurtigvoksende kunstmarked akkurat nå. Sett i et historisk perspektiv var det aktører i næringslivet som sto bak de første kunstsamlingene, lenge før private aktører begynte å
samle kunst. Statoil har samlet lenge og gjort et godt grunnarbeid for å ivareta kunsten. Trenden nå er at næringslivsbedrifter ønsker å gjøre det samme som Statoil fordi det er viktig, sier Blaasmo.
Sju tips om kjøp av kunst
Mer enn bare utsmykning
Han trekker frem omdømmebygging, investering og samfunnsansvar som noe av bakgrunnen for at mange bedrifter nå ønsker å begi seg inn på kunstmarkedet. Det er ikke snakk om å kjøpe kunst kun for å dekorere veggene. Det er trendy å bli assosiert med kunst.
- Corporate cultural responsibility, eller CSR, er gjerne hovedelementene i en bedrifts kunstprogram. Kunst kan bidra til å skape samarbeid, og åpne opp for dialoger. Både internt og eksternt har kunsten vist seg å være viktig i kommunikasjonsprosesser, understreker Blaasmo og trekker frem at det blant annet henger sammen med at kunst ikke har noen utløpsdato.
- Et kunstmuseum må fortelle historier
Kunst som representerer stabilitet
- Sammenlignet med tv-reklame som fungerer i nuet, er kunstens budskap bærekraftig og bestandig. Dette er noe vi verdsetter mer og mer i et samfunn der alt skjer ekstremt hurtig. Kunsten du ser på vei inn og ut av kontoret er det stabile, trygge elementet, sier Blaasmo.
- Hvordan er Statoils kunstsamling?
- Statoils samling er dynamisk med et stort fokus på fotografi. De har kjente internasjonale navn i samlingen, kunstnere som jevnlig omsettes på Sotheby`s og andre store auksjonshus. Og de har en rekke skulpturer med et bra internasjonalt omdømme, forteller trondhjemmeren som pendler mellom London, Shanghai og Trondheim.