I helga blir det dobbel dose Tommy Tee i Trondheim. Den norske hip hop-pioneren, som i vinter vant hedersprisen under Spellemannprisen, skal først i ilden på Rockheim i kveld, der han intervjues av musikkjournalist Martin Bjørnernsen i serien Rockheimkunnskap.

Lørdag tar han med seg sitt T.P. Allstars og byr på norske og utenlandske gjester og holder konsert i Verkstedhallen.

LES INTERVJU: - Vi skal ta fram en del gamle låter vi ikke har spilt på 16–17 år. Hele den gamle gjengen er fortsatt helt rå.

God grunn til å feire «gudfaren» i norsk rap, så vi spurte et knippe trønderske hip hop-profiler hvilken betydning Tommy Tee har hatt.

- Hva har Tommy Tee hatt å si for deg?

Trond Wiger, kunstner og medlem av Gode Ord Dør Sist

– Han var en av dem som satte rammene for min hip hop-oppdragelse, som jeg både respekterte og opponerte mot.  Vi freestylet mye på «Takin’ Ova-beaten». Husker noen øyeblikk der jeg tror alle rapperne i Trondheim freestylet kun over denne på samme kvelden.

Aksel Sunde,  DJ Juri Gagarin

– Akkurat som Stretch Armstrong Show spilte i en viktig rolle i USA, har Tommy Tee spilt en like stor rolle i Norge. Det er utallige folk fra 30 år og oppover som har kassettopptak fra National Rap Show. I en tid der platebutikkene hadde begrenset utvalg av hip hop, og internett så vidt hadde festet seg, var Tommy en gallionsfigur på dette feltet. «Bonds, Beats & Beliefs» er et solid stykke håndverk som viser styrken til Tommy som produsent, samt han fikk med seg en del både norske og amerikanske rappere som var på vei opp, blant annet Talib Kweli og Mike Zoot. Tommy var den som la rettesnora for meg, en premissleverandør for god musikk for min del. NRS la malen for hvordan jeg ville ha mitt musikkprogram, Feber på Radio Revolt. Veldig lite strigla og strengt, hvor de hadde kaffeslaberas lenge over samme beaten.

Hilde Walstad, tidligere breaker og DJ i Funky Females

– For meg som holdt på med breakdance på nittitallet, så var det hip hop som sto høyest på mista av musikk. Jeg husker da Tommy Tee og T.P. Allstars kom og at de var banebrytende og hadde en internasjonal/amerikansk sound som skilte seg ut tidlig i hip hop-miljøet i Norge. Også var de breakdancere selv, så da var det ekstra stort. De platene ble hørt i hjel! Hørte faktisk på sporene på «Bonds, Beats & Beliefs» for et par dager siden – «Takin’ Ova» var så klart megahiten.

Erik «Børek» Bruset, DJ og medlem av Gode Ord Dør Sist:

– Den høye kvaliteten på beats helt tilbake for cirka 20 år siden, da vi sjøl fikk skaffa var første sampler, var veldig inspirerende. Og ting jeg prøver å perfeksjonere: Dynamikken i trommene, den gode sounden og gjennomført helhet på utgivelsene.

Ståle Gerhardsen, designer og tidligere rapper:

– Tommy har jo stort sett levert store deler av soundtracket i livet mitt, for å si det litt pompøst. Jeg har hørt i hjel «Bonds, Beats & Beliefs», «Tommy tycker om mej» og ca alt annet han har drapert med sine ferdigheter. Han har vært og er en bauta i nordisk hip-hop. Han er en av de få som gir meg gåsehud og dansende nakkehår på de første fem, ti sekundene av låtene. Ikke alle, selvsagt, men veldig veldig mange. Jeg møtte Tommy første gang så seint som i 2014 eller noe, da Jessie Jones akkurat hadde sluppet 12-blokker. Jeg ble svært stoket av å endelig få spise taco og prate litt drit med den levende legenden. Jeg høres vel ut som en fanboy, men det får så være. «Takin’ ova» forever, liksom.

Trond Wiger, kunstner og G.O.D.S-medlem
Hilde Walstad, tidligere breaker og DJ i Funky Females.
Erik «Børek» Bruset, DJ og medlem av G.O.D.S.