De neste fire årene skal det investeres ni milliarder kroner i riksvegnettet i Midt-Norge. Blant disse skal 400 millioner brukes til å oppgradere sikkerheten i 15 tunneler.

I Sør-Trøndelag er det E6-tunnelene Grilstadtunnelen, Væretunnelen, Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen som skal oppgraderes. I Nord-Trøndelag er det Helltunnelen og Eggetunnelen som får en oppgradering. Også disse på E6.

I tillegg blir det gjennomført utbedringer i ni tunneler i Møre og Romsdal. Alt dette fremkommer i Statens vegvesens handlingsprogram for 2014-2017 som mandag ble sendt på høring hos fylkeskommunene.

Veldig klare krav

- Det er så klare krav til hva vi må gjøre med tunnelene. Brannen i Gudvangatunnelen er blant annet med på å synliggjøre hva vi snakker om, sier fungerende regionvegsjef Kjetil Strand til adressa.no.

Han viser også til den nylige brannen på E39 i Sør-Trøndelag der systemene fungerte som de skal.

Blant de aktuelle tiltakene er blant annet kameraovervåkning med varslingssystem, bedre belysning, flere fotobokser med gjennomsnittsmåling og variabel skilting av fartsgrenser. De fleste tiltakene vil ikke være synlige for bilistene.

Det er ifølge Strand ingenkonkrete planer om fotobokser med gjennomsnittsmåling, men dette blirfortløpende vurdert.

- Mye er styringssystemer, overvåkning og elektriske tiltak i tunnelene. Det er ting man ikke tenker over når man kjører gjennom tunnelene, men som er viktig med tanke på risikostyring, sier Eide.

Han vedgår at satsingen på tunnelene vil gå ut over andre satsinger. Blant annet vil utbedring av bruer, teknisk vedlikehold til dels dekkelegging bli rammet.

Flere store prosjekter

Men det er likevel godt med penger igjen til andre store prosjekter. I perioden 2014-2017 vil strekningene E39 Harangen-Høgkjølen åpne. Det samme gjelder Rv. 706 Nidelv bru-Grilstad.

I samme periode vil det bli anleggstart på følgende store veiprosjekter:

  • E39 Betna-Vinjeøra-Stormyra

  • E6 Vindalsliene-Korporals bru

  • E6 Jaktøya-Klett-Sentervegen

Det er også satt av 163 millioner kroner til å planlegge ferjefri E39. I første omgang vil innsatsen konsentreres rundt Romsdalsfjorden, men også Halsafjorden håper man å kunne planlegge i fireårsperioden.