Visuell kunst har for lengst blitt en fast del av tilbudet i den kommunale Kulturskolen.

– Likevel er vi ikke så synlige som vi ønsker. Vi drukner litt i det totale kulturskoletilbudet og har plasser stående ledig, sier Siri Singsaas, Kulturskolens avdelingsleder for visuell kunst.

I det gamle, gule F-bygget på Byåsen skole venter kunstlærerne Anne-Tove Huse og Ann Hege Sæther på hver sin gruppe. Det er tidlig ettermiddag, og noen av elevene kommer rett fra siste time, mens de minste har hatt mellomtid på SFO før den kreative avslutningen på skoledagen. Fra kl. 14.30 tar de to lærerne imot tre grupper hver frem til kl. 19.30.

Vil spre tilbudet

– Hver gruppe teller fra sju til ti elever. De er i alderen 6-19 år, men hovedtyngden er fra 3. trinn og oppover. Til sammen har vi 185 plasser, fordelt på tre steder i byen. I tillegg til Byåsen skole har vi tilbud i visuell kunst på Bispehaugen skole og i leide lokaler ved kunstneratelierene i Gregus gate 7, sier Siri Singsaas, som håper at undervisningen kan spres til flere bydeler etter hvert, samtidig som hun ønsker seg en sentral plass i Olavskvartalet, som et lignende samlingspunkt som Kulturskolens musikkseksjon lenge har hatt.

For tiden står 15 av de 185 plassene på visuell kunst altså ledige, slik at kapasiteten på de tre lærestedene med i alt fem kunstlærere ikke er utnyttet fullt ut.

– Kanskje er vi såpass lite kjent fordi vi kommer så langt ut i alfabetet, på bokstaven «v». Men de som finner frem til oss, ser i hvert fall ut til å være fornøyd. Vi har elever som har tatt det ene semesteret etter det andre og har holdt på i åtte-ni år. Noen har gått videre og tatt kunstfaglig utdannelse og arbeider som billedkunstnere i dag, sier Singsaas.

Det ligger i sakens natur at visuell kunst i Kulturskolen ikke har de samme mål som musikkundervisningen, der oppgaven er klart definert som å mestre et instrument.

Øyet som redskap

– Med den enkeltes lyst til å lære som et utgangspunkt, utvikler vi kreativitet og gleden av å skape, både på egen hånd og sammen med andre. Hos oss får elevene lære å bruke øyet som redskap, de får innblikk i fargelære og fargeblanding, en rekke kunstneriske teknikker og bruk av forskjellige materialer. Viktig er det også at barna får utviklet sin kritiske sans. Sammenlignet med skolens tilbud i faget kunst og håndverk går vårt tilbud mye lenger, ikke minst fordi vi har lærere med ulike spesialområder over et bredt spekter, opplyser Siri Singsaas.

I tillegg til den generelle nytten elevene har av undervisningen, finnes det også konkrete oppgaver som lokker frem en ekstra innsats hos den den enkelte.

– Alle har den årlige sommerutstillingen i Kunstakademiets galleri som mål. Vi har dessuten en avtale med Rådhuset om å vise et «Månedens bilde», og vi viser bilder i Olavskvartalet, forteller Singsaas.

Bred fagplan

Fagplanen i visuell kunst omfatter tegning, maleri, skulptur, grafikk, animasjon/foto og andre uttrykksmåter. Ved å følge undervisningen gjennom to år, får elevene med seg hele fagplanen. Det finnes dessuten et fordypningstilbud for unge fra og med 9. trinn med undervisning på ti helgedager i løpet av høsten og våren, med tegning som tema i høst, skulptur til våren.

– Det kommer mange talenter til oss. Mange av dem ønsker seg videre, og her får de full støtte. Vi er heldige som driver med dette, sier Siri Singsaas, Anne-Tove Huuse og Ann Hege Sæther.