– Under høringsrundene har jeg vært tydelig på at jeg synes knutepunkt er en rar og uheldig ordning som mange mener er konkurransevridende, sier Bård Flikke.

Ifølge NRK vil bare Festspillene i Bergen og i Nord-Norge beholde sin direkte støtte over statsbudsjettet, når regjeringen foreslår å vrake knutepunktordningen.

- Urimelig og ubegripelig, sier Petter Myhr, direktør for Olavsfestdagene.

Olavsfestdagene i Trondheim fikk i 2015 ti millioner kroner i støtte gjennom ordningen.

Flikke sier det lenge har vært klart at det kom til å bli tatt noen grep. Han tror ikke Olavsfestdagene kommer til å miste midlene over natta.

– Jeg synes det er rart at en slik ordning ikke har en sluttdato, men er et varig mandat. Det hadde vært logisk å tenke seg en viss utløpstid, med en evaluering i etterkant. Det ville også gjort de enkelte festivalene mer bevisst på rollen, sier han.

Det er veldig synd for Trondheim by å miste slike midler, mener Flikke, men samtidig har han ikke oppfattet Olavsfestdagene som en støttespiller for de andre midtnorske festivalene.

Må omdefinere kriteriene

– Tildelingskriteringene må omdefineres. Det har vært mange ulike tolkninger av hva knutepunkt er. Når mottakerne har så ulike oppfatninger er det greit at man tar en ny runde. Hvorfor skal en håndfull festivaler være mer privilegerte enn andre? I vår sjanger det Øyafestivalen som mister sin knutepunktstatus, og det synes jeg er helt greit.

– At knutepunktordningen forsvinner er ikke det samme som at Olavsfestdagene avvikles, legger han til.

Svein Bjørge i Steinkjerfestivalen har vært sterk kritiker av knutepunktordningen, som han mener er konkurransevridende og elitistisk.

– Hovedpoenget mitt er at det må bli en mer rettferdig fordeling av festivalstøtte. Jeg har aldri hatt noe imot at noen får mer, men det må begrunnes godt. Den kompetanseoverføringa som har vært en viktig intensjon bak ordningen, har aldri vært til stede, sier han.

Bjørge tror knutepunktpengene vil overføres til festivalstøtteordningen i Kulturrådet, slik at de samme festivalene kan søke på de samme pengene på opp til tre år av gangen.

– En slik treårsregel skulle knutepunktordningen også hatt, sier han.

Bjørge: - Lager problemer

Bjørge mener Olavsfestdagene har hatt en arrogant holdning til de andre regionale festivalene, i stedet for å tilnærme seg dem.

– De har følt seg som konger på haugen og har aldri tatt sitt regionale ansvar på alvor. Tvert imot har de laget problemer, der de burde vært proaktive i å bistå mindre, nyetablerte festivaler, sier han.

Ernst Wiggo Sandbakk i Trondheim Jazzfestival tror ikke departementet vil redusere støtten til godt innarbeidede festivaler.

– Det vil få for store konsekvenser. Men de kan omdefinere knutepunktordningen, endre navnet, og i beste fall finne en mer rettferdig fordeling, sier han.

Misnøye med ordningen

Sammen med de seks største norske jazzfestivalene under Moldejazz har Trondheim Jazzfestival formulert et innspill til en ny modell for festivalstøtte.

– Den innebærer en ordning med flere divisjoner, hvor vi som leverer på toppnivå år etter år kan «spille oss opp» i elitedivisjonen. Det blir spennende å se om de følger vårt forslag, sier Sandbakk.

Øyvind Løvrød i MIG gospelfestivalen på Tautra er også blant dem som har kritisert ordningen. Han har uttalt at det er urettferdig at MIG skal gå med underskudd når Olavsfestdagene får millioner i støtte. Løvrød ønsker ikke å kommentere saken videre.

Festivalsjefene tror misnøyen blant festivalarrangører har bidratt til å berede grunnen for at ordningen nå kan bli fjernet.

– Det er naturlig å lytte til bransjen, og det har vært mye kritikk. Men det er viktig å huske på at det er tildelingsordningen man kritiserer, ikke enkeltfestivaler, sier Flikke.

– Knutepunktordningen var i utgangspunktet en uklar modell som i seg selv beredte grunnen for misnøye festivalene imellom, sier Sandbakk.

Myhr kjenner seg ikke igjen

Direktør i Olavsfestdagene, Petter Myhr, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene.

– Jeg har aldri fått en henvendelse fra Bjørge. Både personlig og profesjonelt legger jeg stor vekt på å opptre imøtekommende overfor alle – uansett hvem det er. Også vår fremste kritiker Svein Bjørge, sier han.

Myhr er enig i at ordningen har vært omstridt, med mye misnøye blant festivalene som har fått lite støtte.

– Norge er et langstrakt land med lite publikumsgrunnlag. Skal vi ha kulturarrangement med kunstnerisk kvalitet på internasjonalt nivå utenfor Oslo, så må myndighetene holde seg med noen regionale fyrtårn som får betydelig mer støtte enn andre. Noe annet er helt urealistisk. Men for å sette det i perspektiv: Alle Knutepunktfestivalene til sammen, får ikke mer enn det Oslo-filharmonien får alene, sier Myhr.

Pstereosjef Bård Flikke mener knutepunktordningen er en rar og uheldig ordning. - Tildelingskriteringene må omdefineres, sier han. Foto: terje visnes, Adresseavisen