Men en løsning med at staten tar regningen er det ingen som egentlig tror på. Det betyr at elbilenes gratisferd over fjorden, etter alt å dømme, er over 1. juni.

I tillegg pålegges AtB å gjøre en rekke kutt i bussrutene over hele fylket. Fylkets politikere har fått nok av AtBs overforbruk, og skjerper nå tonen overfor det fylkeskommunale aksjeselskapet. I 2013 brukte AtB 125 millioner kroner mer enn de ble tildelt av politikerne. Derfor må utgiftene til kollektivtrafikken kuttes.

Ber staten betale

Flertallet i fylkestinget mener i utgangspunktet at staten må kompensere for det inntektstapet ferjeselskapene har ved at elbilistene både skal passere bommene og bli transportert på ferja, uten å betale for det. Men så lenge staten ikke blar opp disse pengene, må elbilistene selv betale for ferjebilletten på Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset. Passering gjennom bommene skal fortsatt være gratis. Taksten for elbil blir nå den samme som for vanlige biler om bord på ferjene.

Fylket har sendt en henvendelse til departementet der de påpeker at de synes det er deres oppgave å plukke opp regninga for gratis ferje.

– Det er staten som har lagt opp til en ordning der elbiler har fordeler, og da må staten være villig til å betale for dette. Dersom et slikt svar ikke kommer, så må elbilene betale på samme måte som vanlige biler for å bli transportert over fjorden, sa Karin Bjørkhaug (KrF), leder for samferdselskomiteen.

Vil ikke ha tidsfrist

Høyre og Frp er av samme oppfatning, og ser helst at staten tar regninga. Opposisjonen vil ikke innføre betaling for elbiler før Samferdselsdepartementet har svart på brevet fra fylkeskommunen. Opposisjonen støtter ikke forslaget om å sette en frist på dette til 1. juni.

– Brevet til departementet ble sendt like før påske, og vi må kunne vente på et svar før vi vedtar at elbilene skal betale på ferja, sa Høyres gruppeleder Torhild Aarbergsbotten.

Frps Morten Ellefsen går også mot å kreve at elbilistene må løse ferjebillett nå:

– Folk har endret adferd, og tilpasset seg de økonomiske insentivene. Kapitalismen fungerer. Det er billigere å kjøre elbil, og da velger folk å gjøre det. Partiene på Stortinget som sto bak klimaforliket må stå for de lovnadene de inngikk ved å gi elbilene økonomiske fordeler, sa Ellefsen.

Frps Anita Gilde fulgte opp:

– Det vil være helt feil å gå bort fra de tidligere lovnadene om fordeler for elbiler. Ved å innføre betaling straffer vi alle de som har kjøpt seg elbil. De har bare gjort slik vi har oppfordret dem til å gjøre, da kan vi ikke straffe dem, sa hun.

Reduserer bussrutene

Men innføring av betaling på ferja for elbilene er på langt nær nok til å endre situasjonen for AtB. I tillegg skal det reduseres på en rekke bussruter over hele fylket fra høsten av. I vedtaket i Sør-Trøndelag fylkesting heter det at AtB må komme tilbake med ytterligere kutt i bussrutene over hele Sør-Trøndelag for å spare penger.

I løpet av høsten i fjor ble det klart at utgiftene i AtB var vesentlig høyere enn budsjettet. Også for 2014 har AtB lagt opp til et busstilbud som vil medføre overskridelser på budsjettet. Nå mener politikerne at bussrutene må justeres i forhold til hvor mye penger AtB har til disposisjon.

Fylkestinget pålegger AtB å komme tilbake med forslag til reduserte ruter, og at det totalt må kuttes for 34 millioner kroner for budsjettåret 2014. De reduserte rutene skal være på plass i løpet av høsten.

11 millioner mindre i Trondheim

AtB-styret har lagt opp til at rutene i Trondheim skal kuttes med 11 millioner, rutetiltakene i regionen skal kuttes med 19 millioner og rutetiltak på hurtigbåtene skal kuttes med fire millioner kroner i 2014. Hvilke ruter som rammes av disse kuttene er det nå AtB som skal komme frem til for å unngå nye budsjettoverskridelser.

I tillegg heter det i vedtaket at AtB pålegges å vurdere å redusere utgiftene på skoleskyss gjennom å øke takstene overfor kommunene som har fått en bedret skoleskyssordning. Takstene på båtrutene som AtB organiserer kan også øke etter sommeren for å sikre reduserte utgifter for AtB.

Gjennom vedtaket i fylkestinget har AtBs ledelse fått kraftig kritikk for måten de har drevet på, og for mangelfull kontroll på økonomien. En rekke politikere i Sør-Trøndelag er provosert over at AtB har unnlatt å følge budsjettene de er tildelt, og at selskapet ikke har informert politikerne om økonomien i selskapet godt nok. Nå sender fylkespolitikerne klare signaler om at ruteselskapets ledelse må skjerpe seg.

Fortsatt aksjeselskap

I tillegg til å redusere utgiftene for AtB har fylkestinget også diskutert selve selskapsstrukturen i det heleide fylkeskommunale aksjeselskapet. Det er bare ett parti i fylkestringet - Rødt - som ikke ønsker å fortsette med den selskapsformen i fremtiden, men legge dette inn i fylkeskommunens virksomhet.

En rekke representanter fra Høyre og Frp rettet til dels knallhard kritikk mot måten AtB er blitt drevet på. Morten Ellefsen (Frp) mener AtB har vist at ledelsen har manglet kompetanse til å planlegge og drive kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag, men at det nå ikke er gjennomførbart å endre strukturen. Helst hadde Frp sett at hele selskapet havnet i skifteretten fremfor å tilleggsbevilge de 125 millionene som ble brukt utover budsjett. Frp foreslo også å bytte ut hele styret, og pålegge AtB å heve billettprisene for å sikre økte inntekter. De forslagene falt.