Holdt byggearbeidere utenfor hotellet deg våken hver natt, eller ble flyet mange timer forsinket? Da kan det lønne seg å sende en klage til Klagenemnda for selskapsreiser. Som oftest får du ikke alle pengene tilbake, men et prisavslag.

Umulig romkamerat

Nemnda behandler 250-300 klager hvert år, men det er ikke alle forhold reiseselskapet kan holdes ansvarlig for. En mann som dro på uspesifisert reise til Gran Canaria, klaget på at mannen han måtte dele leilighet med, var umulig å bo sammen med. For dette krevde han hele reisebeløpet tilbake, samt penger for «tort og svie». Riktignok ble den lite populære romkameraten utvist fra hotellet etter hvert, men klagen ble avvist fordi nemnda mente at mannen måtte regne med å bo sammen med en ukjent siden han reiste uspesifisert.

En annen klager ønsket å få erstatning for at teppeselgeren i Marokko hadde gitt vedkommende feil teppe! Her mente nemnda at kjøper selv var ansvarlig for å få med seg riktig teppe - selv om det var turoperatøren som hadde arrangert besøk i teppebutikken.

Klager du derimot på at fasiliteter du har blitt lovet, ikke er tilstede, kan du ha en god sak. Da det ikke var barnebasseng utenfor hotellet i Mallorca likevel, foreslo turoperatøren et prisavslag på 50 kroner per person per dag, til sammen 2 100 kroner. Klagenemnda syntes derimot at 5 000 kroner var et mer passende avslag.

Dokumenter manglene

Om det er noe du er misfornøyd med, bør du først klage til turoperatøren. Mange av sakene løses i minnelighet før Reklamasjonsnemnda får dem på sitt bord. Men om dere ikke blir enige, sender du en skriftlig klage til nemnda. Dette må skje senest fire uker etter hjemkomst. I klagen legger du ved kvitteringer og kopier av korrespondansen mellom deg og operatøren. Saken din vil bli behandlet i løpet av seks-åtte måneder.

Hit sender du klagen: Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, Drammensveien 30, 0255 Oslo eller postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.