- En prisjustering på to kroner på Flakk og 1,50 på Brekstad for pendlere med rabatt betyr lite økonomisk, men jeg ser at det ligger mye psykologi her, sier daglig leder i Fosenvegene, Knut Sundet.

Ventet reaksjoner

Det store veiprosjektet på Fosen har flere ganger fått pendlerne til å rase på grunn antall bommer og prisen. Derfor var ikke Knut Sundet veldig overrasket over at en prisjustering på fem prosent ville skape reaksjoner.

- Nei, men alternativet vårt var enten å bygge mindre vei eller bruke mer penger enn vi har. Vi har ikke prisjustert satsene siden vi begynte for to år siden fordi vi manglet gode trafikktall.

Når det endelig forelå, viste regnskapet at det vil mangle 4,5 million kroner årlig dersom de ikke justerte prisene.

Ni av ti med rabatt

- Dette er også i tråd med avtalen med Vegdirektoratet. Det er ikke nødvendig å justere prisene hvert år, men prisveksten skal tas inn. Jeg gjør ikke jobben min hvis jeg ikke følger opp dette, sier Sundet.

Etter prisjustering, som ble vedtatt i styret denne uken, koster det 86 kroner å passere ved Flakk-Rørvik. Det er fire kroner mer for de som ikke har 50 prosent rabatt, men det har 90 prosent av de reisende, ifølge Sundet.

Les også: Skiltene viser ikke alltid riktig pris

- Det vanlig i Norge er omlag 60 prosent med avtale. Derfor får vi også inn mindre penger per passering på Fosen.

Sundet mener at de andre trafikkselskapene knapt varsler om sin årlige prisjustering, mens Fosenvegene frem til nå har behandlet dette i styret. Det mener han har skapt mer oppmerksomhet i media og blant de reisende.

Flere øker prisene

Etter siste styremøte vil Fosenvegene gjøre som de andre bomvegselskapene i regionen, nemlig å overlate prisjusteringen til administrasjonen.

En slik ordning blir også praktisert hos blant andre Trøndelag bomvegselskap, bekrefter styreleder Milian Myraunet.

- Det vanlig er at dette tas administrativt. Vi hevet satsene i våres med to kroner på E6 øst, men prisjusteringen skjer ikke nødvendigvis hvert år. Vi venter til det blir hele beløp, sier Myraunet.

Han legger til at det også er anledning til å heve prisene til fem prosent når et bompengefinansiert veianlegg står ferdig.

Daglig leder Knut Sundet Fosenvegene mener reaksjonene på prisøkningen ved bomstasjonenee, blant annet her på Krinsvatnet handler mer om psykologi enn økonomi. Foto: DAN ÅGREN