Oppdal: 33 ansatte mister jobben når Wenaasgruppen 1. september stenger dørene for godt til det legendariske skiferhotellet ved jernbanestasjonen i Oppdal, som i år er 90 år.

– Dette har ikke helt gått opp for meg. Det er helt uvirkelig. Jeg er skuffet og sjokkert, sier Espen Norheim Grindvoll til Adresseavisen. Han sa nylig opp jobben sin ved Thon Hotel i Kristiansund, og flyttet onsdag til Oppdal med samboeren Silje (25) og datteren Lill Tove (4).

Ansatte fortviler

I går skulle han på et møte med hotelledelsen og bli mer kjent med hotellet før han skulle begynne på jobb mandag 2. september. I stedet ble Espen informert at hotellet stenges ned før hans første ordinære arbeidsdag.

De ansatte reagerte med sjokk og vantro over beslutningen. De var forbannet, fortvilet – og ga uttrykk for at nedbyggingen av Oppdal Booking nå er fullført.

– Dette har vært målet til Wenaas & co siden de kom inn i 2011, hevder flere ansatte.

Espen Norheim Grindvoll vil nå forsøke å finne seg en annen jobb.

– Vi ønsker å bo i Oppdal, men vi er forberedt på å flytte. Vi er jo nødt til å ha arbeid, sier Grindvold.

– Rå kapitalisme

Flere av de ansatte ved hotellet syntes i går mest synd på Grindvoll og hans lille familie som skulle starte sitt nye liv i Oppdal.

– Det er første gang jeg hører om en slik situasjon. Dette er tragisk. I denne saken er det bare tapere, sier Fellesforbundets representant, Børge Ånesen, til Adresseavisen.

– Av og til er det vanskelig å kjempe mot rå kapitalisme som dette og som de ansatte har levd med over lang tid, sier Ånesen.

Hilde Rislien ble valgt som ny tillitsvalgt for de ansatte etter at den forrige tillitsvalgte, Ingrid Blikken, fikk sparken. Blikken og Oppdal Booking skal møtes i retten i januar. Rislien og Ånesen forhandlet med Kjell Vidar Myran og Wenaas-gruppen til 18-tiden i går kveld.

Tøffe forhandlinger

– Ut fra tallene Wenaasgruppen presenterte må vi akseptere og innse at drifta er usunn. Derfor har de kommet fram til å stenge hotellet permanent. Det er det vi forholder oss til, sier Ånesen, som medgir at det har vært tøffe forhandlinger.

– Vår intensjon var å sørge for de ansattes framtid. Vi føler vi har gjort det beste for de ansatte, noe som innebærer at de får en lønn i henhold til hver enkelts kontrakt. Dessuten er det klart at dersom hotellet åpnes igjen på sikt er det de nåværende ansatte som har fortrinnsrett til jobbene.