Fanen på nettleseren din viser at du har flere nye notifications på Facebook. Du er sitert på Twitter, og debatten er i gang. Dessuten, hvor mange har likt bildet du la ut på Instagram i dag tidlig?

Det er ikke alltid like lett å håndtere de sosiale mediene i arbeidstiden, spesielt ikke hvis du må følge litt med som en del av jobben, skriver Aftenposten.no.

Faste tider

Ekspert i sosiale medier Rene Shimada Siegel forteller på nettstedet Inc.com at hun har tre faste tider i løpet av en arbeidsdag der hun sjekker sosiale medier.

På morgenen pløyer hun gjennom i ren jobbsammenheng. På ettermiddagen følger hun opp kolleger og kunder, og på kvelden bruker hun sosiale medier mer uformelt og privat.

– Sett gjerne en alarm på telefonen som minner deg på å logge av og fortsette arbeidet, skriver Siegel.

Følg adressa.no på Facebook.

Bruk heller mobilen

Bruk gjerne mobilen til sosiale medier. Det gir et tidsbestemt avbrekk i stedet for å blande seg inn i arbeidet mens du sitter ved datamaskinen din.

– Ved å bruke mobilen slipper jeg å «henge rundt» på sosiale medier mens jeg jobber. Mobilen er en velsignelse slik sett, mener Siegel.

Hun mener også det er smart å velge ut nøye hvilke sosiale medier du vil at skal sende deg ‹notifications». For eksempel kan du gjøre slik at Twitter og Facebook bare varsler om direkte og private meldinger til deg.

Tenk deg om før du svarer

Må du svare umiddelbart på henvendelser i sosiale medier?

Rene Shimada Siegel anbefaler å tenke seg om og absorbere, i stedet for å strø om seg med kommentarer og svar.

Det er lett å bli sugd inn i ørkesløse debatter som ikke gjør annet enn å stjele av arbeidstiden din.

Sett heller grenser, og betrakt det som en slags belønning å stikke innom dine virtuelle venner. I det en bestemt arbeidsoppgave er fullført, kan du sjekke Twitter.

– Men arbeidsplassene må i alle fall ikke forby sosiale medier, mener blogger og daglig leder i Chills AS, Trine Grung.

– Lag kjøreregler

Men er sosiale medier håndterbart for arbeidstakerne? Trine Grung er selv høyt profilert på sosiale medier og har gjort det til forretningsidé.

– Jeg tror generasjonen med yngre voksne absolutt kan håndtere det. Og arbeidsgiverne kan fint være tydelige på at man ikke kan «bo» på sosiale medier og heller lage normer og kjøreregler, mener Grung.

Noe forbud mot sosiale medier på jobben har ingen tro på.

– E-posten dør snart ut

Trine Grung mener tvert i mot at mange arbeidsgivere sover i timen og ikke forstår hva man oppnår ved smart brukt av sosiale medier.

– Menn på 55 i dress sier at dette kommer til å gå over. Men de må skjønne at e-posten er i ferd med å dø ut, og at kommunikasjon med andre er i endring. 1,8 millioner nordmenn sjekker Facebook daglig. Da kan du ikke si det er ubetydelig, mener Grung.

Selv bruker hun kun sosiale medier til forretningskontakt.

– Det funker som ei kule, hevder Trine Grung.

– Hvordan skal generasjonen som er vokst opp med sosiale medier takle sin første arbeidsplass?

– Generasjonen som kommer kan bli krevende. Men arbeidsgivere bør lage kjøreregler som er fornuftige og ikke blir tredd nedover hodet på de ansatte, sier Trine Grung.