I starten av februar starter innspillingen av en ny sesong av «Skam», som har premiere bare noen uker senere.

- Vi får hele tiden et tilfang av nye seere, samtidig som mange fortsetter å se på. Serien er jo et nettdrama. Mye fortelles gjennom «Skam»-siden på nett, som publikum kan ta del i. Kanskje det er derfor de er blitt lojale, sier prosjektleder Marianne Furevold-Boland i NRK.

I «Skam» følger vi Eva og det som etter hvert blir venninnegjengen hennes i første klasse på Hartvig Nissens videregående i Oslo. Russebusskonsepter, jentekonflikter, kjæresteproblemer og vorspielinvitasjoner preger hverdagen deres. I høst kunne man følge serien stykkevis og delt gjennom små klipp på nett og daglige oppdateringer i sosiale medier. Hver fredag ble dette sydd sammen til en episode og vist på TV.

- Det er nesten en perfekt oppskrift på hvordan man kan fange hovedmålgruppen. Tenåringer ser TV på en annen måte enn 30-åringer. De ser litt her og litt der, som en motpol til å sluke en hel Netflix-serie, sier Gry Cecilie Rustad, som er postdoktor og TV-forsker ved Universitetet i Oslo.

Oppdager «Skam» av seg selv

Første episode er en av de mest sette enkeltepisodene på NRK.no noensinne, med 214 000 seere. Snittet for «Skam» er foreløpig 155 000 seere pr. episode på nett. Legger vi til seertallene for lineær-TV, blir snittet 192 000. Hver av episodene får fortsatt over 1000 nye seere daglig, forteller Håkon Lund Sørensen i NRKs analyseavdeling. Mange har også sett serien scene for scene i løpet av uken. De reelle tallene er derfor betydelig høyere.

Ifølge Furevold-Boland har NRK tidligere sett det samme seermønsteret med NRK Super-serier som «Mia» og «Jenter».

- En sånn økning kan man aldri forvente, i hvert fall ikke allerede i første sesong. Vi er selvfølgelig fornøyde. Serien treffer i målgruppen 16 år, men sees også blant dem som eldre og de som er yngre, sier Furevold-Boland.

Ingen markedsføring

Seersuksessen kommer på tross av at NRK gjør lite for å promotere serien. Mens for eksempel seriens mer kostbare storesøster «Unge lovende» i høst fikk bred omtale, en rekke positive anmeldelser og god synlighet på NRKs forside, har lavbudsjettproduksjonen «Skam» knapt vært forsøkt solgt ut til publikum. De unge skuespillerne skjermes for pressen. Ingen store medier har anmeldt serien. Natt & Dag er blant de få som har gitt serien litt oppmerksomhet ved å nominere den til årets beste i kategorien TV. «Skam» sto også på Aftenpostens liste over de beste seriene i 2015.

- Vi ønsker at målgruppen skal oppdage «Skam» selv, noe de har gjort gjennom at den blir snakket om. På den måten får de et større eierskap til serien og opplever den som deres egen. Det mener vi er det beste for prosjektet, sier Furevold-Boland.

Mest mulig aktuelle

Skuespillerne, som alle er mellom 16 og 18 år, er plukket ut gjennom audition der 1200 deltok. I arbeidet med serien har «Skam»-crewet både dybdeintervjuet og hengt ut med målgruppen.

- I tillegg er vi lydhøre for innspill fra skuespillerne. Det er gjort et grundig researcharbeid som jeg tenker er en av grunnene til at «Skam» treffer godt, sier Furevold-Boland.

I begynnelsen av februar starter innspillingen av en ny sesong, der bikarakteren Noora fra første sesong tar over hovedrollen. Bare få uker etter innspillingsstart, sendes første episode på nett og lineær-TV.

- På den måten kan vi være mest mulig aktuelle når det gjelder valg av tema, musikk og annet, sier Furevold-Boland, som foreløpig ikke kan røpe om det også vil komme en tredje sesong av «Skam».

For alle som har vært tenåringer

Gry Cecilie Rustad er blant dem som har omfavnet «Skam» – til tross for at hun befinner seg godt utenfor målgruppen.

- Karakterene er utrolig interessante og komplekse. Manus er kjempegodt. Skuespillerne kan ikke ha mye erfaring, men det er helt tydelig at de har masse talent. Serien virker veldig naturalistisk. De drikker seg fulle og snakker usminket om sex og tenåringsgraviditet. Det er en råhet og en emosjonell nærhet der, sier hun.

Rustad hørte først om «Skam» som et alternativ til «Unge lovende» da sistnevnte hadde premiere i november, men hun så ikke serien før nå i helgen.

- «Skam» har ikke akkurat vært diskutert i Dagsrevyen, så den har vokst saktere enn andre serier. Når folk først oppdager den, skjønner de at det er et bra produkt. Jeg tror den kan treffe alle som har vært tenåringer en gang, sier hun.