Det begynner å bli en stund siden den beste filmen i en premiereuke på kino sist var norsk, men denne helga er det ikke tvil. Erik Skjoldbjærgs «Pyromanen» er en god og interessant filmatisering av Gaute Heivolls prisbelønte roman «Før jeg brenner ned» fra 2010, om pyromanen som herjet i en bygd på på Sørlandet i 1978.

«Skildringen av den unge mannen i møte med familie, jobb og fritid gjør «Pyromanen» til en psykologisk thriller. Svært få norske filmskapere har startet karrieren så godt og løfterikt som Erik Skjoldbjærg med «Insomnia» i 1997. Siden har han ikke vært i nærheten av det nivået i kinofilm, med et visst unntak for «Nokas»(2010). Mens Atle Antonsens portrett av en alkoholiker i «Grand Hotel» i og for seg er dyktig gjort, blir det noe overfladisk over framstilling og film. «Pyromanen» går dypere og mer foruroligende til verks i skildring av en outsider, i en film som gir noe å tygge på», heter det i anmeldelsen.

Franskeste franske

Ukens franske film er sannsynligvis den franskeste filmen som kommer på norsk kino i år. Philippe Garrells «I Skyggen av Kvinner» er et lekent trekantdrama i svart-hvitt om en filmskaper mellom to kvinner. En «leken studie av kjønnspsykologien i et trekantdrama med mannen som den selvrettferdige part. I visuell kresenhet og slentrende, lekent fortellergrep har filmen sine største fortrinn. Selv når karakterene er på sitt mest irriterende, ser de utsøkt rufsete filmatisk ut. Kobling mellom dokumentarfilmen hovedpersonene jobber med og trekantdramaet de driver fram, gir filmen raffinert klimaks», ifølge vår anmeldelse.

Idol fra Gaza

Ungdomsfilm fra Midtøsten er det ikke mye av på norsk kino. Kobling mellom Idol-show på tv og palestinske ungdommer på Gaza kan virke søkt, men «Idol» er faktisk basert på en sann historie om unggutten fra Gaza som ble en av de største arabiske popstjernene. «Idol» er ikke dokumentarisk i tilnærmingen, men kombinerer eventyrlig historie med røffe miljøskildringer til engasjerende drama som ikke hadde vært til å tro, om ikke noen av de mest utrolige elementene hadde vært sanne», het det i anmeldelsen.

Skuffende komedie

Ukas dårligste premierefilm er en ny komedie med en av de beste filmkomikerne som har slått gjennom de siste åra. Melissa McCarthy spiller hovedrollen i «The Boss», men hun er bedre enn både filmen og manus. Her spiller hun en slags kvinnelig Donald Trump: En suksessfull forretningskvinne, så høy på seg selv at forretningsimperiet vakler. Hun må starte på bunnen igjen, med sin personlige sekretær. «McCarthy ergod på røff veksling i stil og tone, høyt og lavt, fra underliv til amerikansk overklasse. Materialet er for ujevnt og svakt til at dyktige folk i biroller eller filmen klarer skinne», heter det i vår anmeldelse.

Skummel «Jungelboken»

Av de halvnye filmene er det fortsatt grunn til å slå et slag for «Jungelboken» i 3D. Den er det ikke tegnefilm, men live-action film hvor noen av verdens ledende skuespillere gir stemme til dyra i historien basert på Rudyard Kiplings roman. Filmen har fått 9-årsgrense i Norge og passer ikke for de aller minste. Anmelder Jens Erik Vaaler lot seg imponere av et spenningsfylt familieeventyr litt mørkere enn forrige Disney-versjon. «Jon Favreaus «Jungelboken» er en langt mørkere og mer actionpreget film enn tegnefilmen den baserer seg på. Spenningsnivået har blitt skrudd opp flere hakk og Mowgli får virkelig gjennomgå i hans reise mot menneskelandsbyen»

Europa på godt og vondt

«Markedets Lov» ga Vincent Lindon prisen for beste mannlige skuespiller i Cannes i fjor. Han spiller en nedbemannet fabrikkarbeider på arbeidsmarkedskurs ved filmens start, i en solid, sympatisk og velgjort film. Den amerikanske dokumentarfilmskaperen Michael Moore har laget en ny film hvor han setter kritisk søkelys på USA og holder fram Europa og blant annet Norge som et forbilde. «Where To Invade Next» er verken blant hans beste eller dårligste filmer, men en severdig, om tendensiøs diskusjon av velferdsordninger i en rekke europeiske land, samt Tunisia, sett opp mot situasjonen i USA.

Gamle godbiter

Av de ikke helt nye filmene på repertoaret, er det lett å anbefale melodramaet «Carol» med Cate Blanchett, den originale vrien på superheltfilm «Deadpool» og vinneren av Oscar for beste film, «Spotlight» om opprulling av overgrepssaker i Den katolske kirke. Narkothrilleren «Den franske forbindelsen», dramaet «El Club» om en gruppe overgrepsprester under samme tak og Coen-brødrenes komedie fra filmbransjen på 50-tallet, «Hail, Caesar!» er også verdt å se mens de er tilgjengelig på stort lerret.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: