Ukens desidert beste premierefilm er spilt inn i Irland, av en eksentrisk amerikansk filmskaper som er storfan av Jane Austen. Han har tatt for seg og tatt seg friheter med en av den store britiske forfatterens minst kjente og filmatiserte bøker, «Lady Susan», utgitt først i 1871 over 50 år etter forfatterens død. Handling og tematikk er imidlertid klassisk Austen, med kamp om makt, følelsesliv og posisjoner i britisk overklasse.

Beste siden -95

Ikke siden Ang Lees «Fornuft og følelser» fra 1995 er det laget bedre film av Austen-materiale enn Stillmans «Love & Friendship». «Som drama om makt og kjønn fra en annen tid, er «Love & Friendship» en sylskarp, fornøyelig historie om dumme eller korttenkte menn og kurtiserende troll til kjerringer», heter det i anmeldelsen av filmen som har et utsøkt skuespillergalleri ned til de minste roller, inkludert Stephen Fry som Mr. Johnson.

Fransk-norsk sommerdrama

At norske spillefilmer får sommerpremiere er ganske uvanlig. Det er et par grunner til å se Henrik Martin Dahlsbakkens «Sensommer», selv om den er selv bare på 72 minutter verken er jevn eller helstøpt. 81-årige Bente Børsum er Amanda-nominert for hovedrollen som tilbaketrukket norsk forfatter i hus på landet i Frankrike. Hun får en dag besøk av et norsk par på motorsykkel, og derfra blir filmen et psykodrama som spiller på forholdet mellom minner og nåtid, virkelighet og fantasi.

«Det er indre drama mer enn ytre krim som er saken. Fortellergrepet som filmen hviler ganske godt og ladet på snubler litt i noen handlingstråder, men som et norsk-fransk veteran-motstykke til Pixars «Innsiden Ut» er «Sensommer» en ganske fascinerende skildring sett fra hodet på en gammel dame», heter det i vår anmeldelse.

Dansk kollektiv

Den danske filmskaperen Thomas Vinterberg blir alltid målt mot sin strålende debutfilm «Festen» fra 1998. Sånn sett er nok «Kollektivet» en skuffelse, men samlivsdramaet fra et dansk akademiker-kollektiv på 70-tallet har gode skuespillerprestasjoner og fine tidsbilder. «Ulrich Thomsen og Trine Dyrholm er kanskje det beste ved filmen, i framstilling av hvordan samlivet mellom dem utvikler seg i perioden i kollektivet», heter det i anmeldelsen.

Moro med mobbing

Bred amerikansk komedie som tar utgangspunkt i mobbing, låter som en plump filmatisk risikosport, men den komiske vendingen av mobbedramaet er det beste med «Centeral Intelligence». Den har actionstjernen The Rock eller Dwayne Johnson som det overvektige mobbeofferet som ved gjenforening og 20-årsjubileum for high school vender tilbake for å lære bøller av alle slag en lekse. «Filmen er langt morsommere og bedre som 90-tallsfest med rollebytte enn som actionfilm om å redde verden fra fæle skurker med dumme navn», heter det i anmeldelsen av en ujevn, men ikke ueffen actionkomedie.

Trylledramaet «Now You See Me 2» har også premiere denne helga, men er ikke anmeldt av Adresseavisen.

Dansk skandale

Av det øvrige kinorepertoaret er det grunn til både å anbefale og advare mot «The Neon Demon» regissert av danske Nicolas Winding Refn. Årets skandalefilm i Cannes følger en naiv 16-åring, svært godt spilt av Elle Fanning, på en mørk, grotesk og stilisert reise som nyankommet fotomodell i Los Angeles. «Som blodig, dunkel reise langs skjønnhetsdyrkingens groteske bakside i Los Angeles, er «The Neon Demon» stilisert, styggvakker filmfortelling et selvbevisst, kjølig sted mellom David Lynch og Alejandro Jodorowsky», heter det i vår anmeldelse av filmen, som fullt forståelig har fått 18-årsgrense på norsk kino.

Gosling & Crowe

Mer lettvint voldsunderholdning i samme by, tilbys i «The Nice Guys». Mannen som skrev «Dødelig Våpen»-filmene har skrevet og regissert en ny kriminell actionkomedie, lagt til 70-tallet, med Ryan Gosling og Russell Crowe som privatetterforskere på jakt etter en forsvunnet pornofilm. «Gosling og Crowe tilfører den lettbente voldskomedien mer klasse enn filmen helt klarer leve opp til, men nok til at «The Nice Guys» funker ganske bra på sine premisser.», het det i anmeldelsen.

Norsk debut

«Alt det vakre» er norsk debutfilm av Aasne Vaa Greibrokk. Et samlivsdrama hvor fire sett skuespillerpar spiller et par sett gjennom ulike aldre og faser i samlivet. «Et bittersøtt samlivsdrama som røsker ganske godt i kjærlighet, sex og samliv» ifølge vår anmeldelse. For skrekkfilmelskere er «The Conjuring 2» en brukbar oppfølger til en brukbar skrekkfilm, basert på en berømt og beryktet sak med et hjemsøkt hus i Nord-London på slutten av 70-tallet.

Romantisk tragedie

Jojo Moyes millionselgende roman «Me Before You» eller «Et helt halvt år» som boka og filmen heter er alt en suksess på norsk kino. «En lett, glossy romantisk tragedie basert på populært stoff, med profilerte skuespillere i lekre britiske kulisser», het det i vår anmeldelse.

«Money Monster» regissert av Jodie Foster har George Clooney og Julia Roberts som økonomireporter og produsent i et tv-show. Under sending får de besøk av en rasende seer med pistol og bombevest som har tapt sparepengene sine. «Clooney er fornøyelig som en slags sleip parodi på seg selv, Julia Roberts kommer bedre til rett enn i sine siste filmer», het det i anmeldelsen.

Barnefilm og dataspill

Barnefilm etter litterære klassiker, er animasjonsfilmen «Den lille Prinsen» etter boka til Antoine de Saint-Exupéry. Vår anmelder Marte Thingstad ga full score på terningen, til filmen som har fått 6-årsgrense og norsk tale. I den voksende kategorien med filmer basert på dataspill, er «Warcraft: The Beginning». «En underholdende nesten-kalkun, et buldrende sted mellom «Game of Thrones» og «Ringenes Herre», het det i vår anmeldelse.

Årets beste norske

Av kvalitetsfilmer som synger på siste vers på kino, er det god grunn til å slå et slag for den beste norske filmen på kino i år så langt. Erik Skjoldbjærgs «Pyromanen» er basert på Gaute Heivolls prisbelønte roman «Før jeg brenner ned» om pyromanen som herjet på Sørlandet i 1978. «Trond Nilssen («Kongen av Bastøy») gjør sin beste filmrolle som den unge mannen med fyrstikkene», het det i anmeldelsen etter premieren i vår.