- Jeg har aldri opplevd maken til behandling. Jeg ble møtt med gaver på flyplassen i Indonesia, og en fyr sponset bagasjetransport da han oppdaget at jeg var mannen bak «Nasi Padang», forteller Audun Kvitland fra Trondheim.

Etter en reise til Indonesia sist sommer, la Kvitland ut sangen «Nasi Padang» på YouTube i starten av oktober – en hyllest til matretten han forelsket seg i på turen. Interessen for sangen i Indonesia eksploderte på sosiale medier, blant annet var emneknaggen #nasipadang blant de ti mest brukte i landet for første og eneste gang. Sangen ble også omtalt og spilt i landets største nyhetsprogram.

Middag med ordfører

Kvitland har bare vært hjemme i to dager etter sin siste reise til Indonesia. På grunn av sangens suksess var han invitert av den norske ambassaden i Jakarta, der han spilte sangen under ambassadens årlige sjømatmiddag. Senere reiste han til matrettens arnested, Padang, etter middagsinvitasjon fra byens ordfører. Samtidig opptrådte han på de to riksdekkende tv-showene «Indonesia Now» og «Kick Andy Show» (se framføringen i videoen over saken).

- Ett av showene var avtalt på forhånd. Så viste det seg at et annet ble spilt inn samme dag, og jeg ble kastet inn i det også, forteller Kvitland.

- Det var relativt sterke nerver i spill, ja. Jeg jobber med musikk i studio som lyddesigner, men har aldri sunget offentlig før. Men det gikk greit, jeg måtte bare kaste meg uti det da jeg fikk muligheten.

Selfie med vektere

Samtidig ble Kvitland fulgt tett av kameraer også utenfor tv-studio. Han forteller at han stort sett fikk gå i fred i hovedstaden Jakarta, men at tilstandene ble adskillig heftigere i Padang.

- Indonesierne er veldig gira på å ta bilder, og en kveld tok det 40 minutter å komme seg ut av en restaurant på grunn av alle som ville ta bilder sammen med meg. Da jeg skulle hjem igjen, ble jeg stoppet på flyplassen strenge vektere som lurte på hva jeg hadde i bagen min. Da de oppdaget at jeg var «the Nasi Padang guy», ble det masse fotografering og de glemte bagen fullstendig, ler Kvitland, som har problemer med å skjønne hva han har vært med på.

- Fullstendig absurd. Det føles som om jeg observerer noe rart sett utenfra, eller at jeg har vunnet i et eller annet merkelig lotteri. Jeg har ikke akkurat utført noen bragd som gjør meg fortjent til alt dette, det er vel mer et lykketreff. Ikke at det er en spøk, jeg står inne for at jeg elsker matretten. Men det er helt klart en humoristisk hyllest. Hadde jeg forutsett oppmerksomheten den kom til å få, hadde jeg nok gjort meg mer flid med videoen, ler han.

Svake for kjærlighetslåter

Kvitland har så vidt begynt på en mulig oppfølger til «Nasi Padang», men forventer på ingen måte noen lignende suksess. Grunnen til at sangen har slått an så godt, tror han er sammensatt:

- For det første synes de det er artig at en fra en annen kultur lager en hyllest til deres kultur. Så er de nok stolte av at jeg skryter av retten. Samtidig er kjærlighetslåter veldig populære i Indonesia, så sjangeren er i riktig gate.

Ikke rik

Hans egen versjon av sangen er sett 1,6 millioner ganger på YouTube, i tillegg kommer mange iTunes-nedlastinger – og ikke minst en rekke duplikatvideoer som er sett minst like mange ganger som originalen. Det økonomiske utbyttet har likevel vært beskjedent så lang.

- Jeg har vel ikke tjent mer enn 4-5000 kroner. Men jeg har fått oppleve ting som ikke kan kjøpes for penger.