Barnehagene Huseby, Kolstad, Saupstad og Ringen har pålagt de ansatte å gå på vokalkurs for at de skal bli flinkere til å synge. Målet er at det skal bli lettere å ta i bruk sang og musikk i barnehagene, og at det skal bidra til økt sangglede hos både voksne og barn.

-Vokalkurset har gitt oss inspirasjon til å synge mer med barna, forteller f.v Line Rogne Svanem, Karen Marie Hegglund og Ingvill Bye (t.h), som alle jobber i Kolstad barnehage. Sangpedagog Christer Aannestad underviser i sangteknikk. Foto: THERESE ALICE SANNE

Les også om at Halvparten av alle musikklærere i grunnskolen kan ikke faget

Mange sliter med språket

- En av våre felles utfordringer i Saupstad-Kolstad-området er at vi har mange barn som av ulike årsaker sliter med språket. Sang og musikk er svært viktig for barns språkutvikling, derfor tenkte vi at dette må vi bli bedre på, forteller Elin Ødegård, enhetsleder for Kolstad barnehage.

- Og da er det ikke nok å bare synge i vei?

- Det er jo noen som synes det er vanskelig eller skummelt å synge, og som kanskje strever fysisk når de skal synge. Derfor var det viktig å engasjere en sangpedagog, sier Sunniva Hovde, førsteamanuensis i musikk ved Dronning Mauds Minne og faglig rådgiver for sangprosjektet.

Alle barnehageansatte i Kolstad/Saupstad-området er pålagt å ta sangundervisning med sangpedagog for å kvalitetssikre sang i barnehagene. F.v. Sunniva Hovde,faglig rådgiver, Renate Gåsvik, avd.leder Saupstadringen barnehager (sittende på huk), og Elin Ødegård, enhetsleder Kolstad barnehage. Foto: THERESE ALICE SANNE

Sang mer før

Alle de fire barnehagene har kartlagt de ansattes kompetanse og erfaring for å finne ut mer om hvorfor de ikke tar i bruk sang og musikk i større grad.

- Mange ansatte sier de brukte sang og musikk mye mer tidligere, og vi har konkludert med at det handler om å ha en bevissthet rundt sang. sier Ødegård, og tilføyer at det ble viktig å fokusere på at sangen enkelt kan tas i bruk i en rekke situasjoner gjennom barnehagedagen.

- Hvorfor stimulerer sang språkutviklingen?

- Det ene er at musikk og sang er en døråpner for å skape tilhørighet ved at man kan de samme sangene. Det andre er at musikk og språk deler en del kapasitet i hjernen vår. Når vi synger lærer vi lyden av ordet samtidig som vi lærer selve ordet. Vi lærer språket uten at det skjer i en strukturert form, sier Hovde og legger til at de barnehageansatte også må lære seg sanger på andre språk som thai, russisk, eller samisk.

Her kan du lese om at Ingrid blir bedre i matte fordi skolen hennes vektlegger kunst og kultur

Snakker ikke, men synger

- Hvordan merker dere at mer sang hjelper barna?

- Vi ser at det er barn som ikke bruker språket i leken, men som bruker språket når de synger, og at barn som ennå ikke har fått et talespråk, er med og synger når vi synger. Du trenger ikke kunne ordene for å lære sangen, sier Ødegård. Hun er svært fornøyd med at de ansatte synger langt mer nå etter at vokalkurset ble igangsatt høsten 2016. Både de ansatte og barna har gått fra å være passive lyttere til å bli aktive utøvere.

- Hvordan reagerte de ansatte på at de ble pålagt å gå til sangpedagog?

- Det var jo noen som reagerte med at «hæ?, må vi virkelig dette?», og det var noen som grudde seg. Men nå kommer de ansatte syngende ut fra kurset med sangpedagogen, og da snakker vi om ansatte som aldri har sunget i gangene her tidligere, sier Ødegård.

Mer musikk og bedre språk

Sangpedagog Christer Aannestad prøver å finne noen grunnleggende sangteknikker som kan gjøre at de ansatte får mer utbytte av å synge, at de får mer volum og blir mindre slitne i stemmen.

- Jeg prøver å lære dem å synge litt lysere, altså i høyere toner, rett og slett fordi barns stemmebånd er så små at de har lettere for å synge lyst. Hvis de ansatte synger i for lavt toneleie, kan barna få problemer med å synge, forteller Aannestad og understreker at vokalkurset først og fremst vektlegger sangglede.

- Vokalkurset har gitt oss inspirasjon til å synge mer med barna, forteller Line Rogne Svanem, Karen Marie Hegglund og Ingvill Bye, som alle jobber i Kolstad barnehage.

Lærer sangteknikker

- Vi har jo alltid sunget mye, men vi er mer bevisst på sang og musikk nå. Og vi har lært forskjellige teknikker som gjør at vi bruker stemmen riktig og holder lenger, sier Ingvill Bye

- Det handler om å finne enkle metoder for å skape variasjon. Hvis barnehageansatte har sunget «Bæ bæ lille lam» for 17. gang på rad, så gjelder det å finne på noe nytt, sier Aannestad.

Han håper sangundervisningen både vil bidra til å stimulere språkutviklingen hos barna, og at det vil skape glede hos de voksne slik at barnehagehverdagen blir enda mer meningsfull.

Les reportasjene om fraværet av estetiske fag i skolen :

- Vi får et enda større klasseskille

- Vi blir dummere uten kunst

Sangpedagog Christer Aannestad underviser alle barnehageansatte i Kolstad/Saupstad-området i sang. Her er det sangøvelse ved Kolstad barnehage, f.v. Karen Marie Hegglund, Christer Aannestad og Ingvill Bye. Foto: THERESE ALICE SANNE