Tirsdag kveld holdt Kate Bush den første av i alt 22 konserter på Hammersmith Apollo i London. Det var hennes comeback som konsertartist etter nær 35 års pause.

Forventningene var skyhøye, interessen for billettene har vært og er formidable – og anmeldernes begeistring varierer.

Kate Bush spilte tre timer inkludert en 20 minutters pause. Settet var dominert av to store og ambisiøse sangsykluser, «The Ninth Wave», som i sin tid utgjorde hele B-siden på Bushs beste album «The Ninth Wave» – og «Sky Of Honey» som hadde tilsvarende posisjon på comebackalbumet «Aerial» i 2005.

Ingen hitparade

Når disse «symfoniene» utgjør to tredjedeler av hele konserten, er det mye det ikke har blitt plass til. Mange var nok skuffet over at ikke én eneste låt fra hennes fire første album var med på konserten, deriblant debuten «Wuthering Heights», «The Man With A Child In His Eyes» og «Babooshka». Kate Bush har aldri vært kvinnen for de opplagte valgene. At stemmen nødvendigvis har endret seg siden 70-tallet er en annen årsak til at dette ikke er noen greatest hits-kveld. Klassikere som «Runing Up That Hill», «Hounds Of Love» og «Cloudbusting» vart imidlertid på plass i en konsert der Kate Bush til fulle spilte ut sin teatralske side.

Engasjerende live-artist

The Guardians Alexis Petridis er positiv inntil det ekstatisk i sin anmeldelse. Han gir fem av fem stjerner, og konkluderte med at til å være en som gjennom mesteparten av sin karriere har skydd scenen som pesten, er en svært engasjerende live-artist. Han roser hennes kompromissløshet og at hun treffer tonene like perfekt som alltid.

Fra Pstereo til Bush

Han får følge av de fleste britiske anmeldere – som bredt følger opp hengivenheten fra publikum og glamouren fra musikerkolleger. Blant artister som var i salen var Pink Floyds David Gilmour (som i sin tid oppdaget Bush), Lily Allen og Bjørk. Gruppa Warpaint som spilte på Pstereofestivalen for et par uker siden, brukte en fridag på turné til å fly fra Kroatia for å oppleve inspirasjonskilden Bush.

Daily Telegraphs anmelder er noe mer nøktern, og gir fire av fem stjerner, Bernadette Mcnulty skriver at Kate Bush trosset de tyngende forventningene og bergtok publikum med et teatralsk oppfinnsomhet og sterk stemme.

De norske anmelderne er mindre entydige i sin dom. Samtlige tre aviser som var til stede gir terningkast fire.

Hinsides ekstase

«Publikum er i hinsides ekstase, naturlig nok etter 35 års savn, men overraskende nok er starten så svak at man tar seg i å tenke det aller verste, der hun tregt beveger seg rundt i et ullent lydbilde uten at man kjenner igjen den karakteristiske stemmen», skriver Robert Gjestad i Aftenposten, om konsertens første fjerdedel. Konserten som helhet beskriver han som en berg- og dalbane-tur mellom magi om meningsløs svada.

Ikke stormfulle høyder

Dagbladet følger opp: «Kate Bush' stemme har selvfølgelig ikke holdt seg identisk som den var da hun sist turnerte, i begynnelsen av tyveårene. Den er fremdeles gjennomborende vakker, men moden, kontrollert og fyldig. Det er kanskje derfor hun, etter å ha gjort et fremragende ekstranummer av positivitetsbomba «Cloudbusting», som retter opp en del av hitinntrykket som ble besudlet tidlig i konserten, går av scenen uten å ta fatt på den krevende vokaljobben det er å synge signaturlåten «Wuthering Heights».

Stående applaus ble det uansett, selv om hun altså ikke nådde stormfulle høyder på første forsøk», skriver Jonas Pettersen i Dagbladet.

Fugl og fisk

Også Morten Ståle Nilsen i VG bruker kreative metaforer for å formidle den tre timer langs forestillingens sterke og svake sider. «Både fugl og fisk» konkluderer Nilsen – men referanse til at Kate Bush i sitt strabasiøse sceneshow både er lange partier under vann og spent fast i en wire høyt oppe i lufta. VG's mann likte seg for alvor først under ekstranumrene.

«Første ekstranummer er 24-karatsøyeblikket. Bush alene bak flygelet som synger undervakre «Among Angels». Med en absolutt, rolig kontroll. Det er musestille i salen.

Publikum overøser henne med velfortjent kjærlighet og ærbødighet, og avsluttende «Cloudbusting» er både triumfartet og lystig. Kate Bush, «under is» i 35 år, er opptint.

Det er høyst sannsynlig at de 21 kommende konsertene hennes, på samme sted i London, vil bli bedre og tryggere enn denne», avslutter VG.