– Vi ønsket å hylle de involverte i undergrunnsnettverket med røtter tilbake til tidlig 80-tall, og i tillegg formidle en ukjent historie, sier konservator ved Rockheim Vigdis Sjelmo. I høst skal også tiendeklassinger fra hele byen ha skoleprosjekt tilknyttet utstillingen Network of Friends.

– Det går an gjøre ting selv, sier Jens Petter Wiig, som selv var med på å danne egne distribusjonsnettverk og turnèruter med Israelvis. Utenfor de etablerte kanalene foregikk etterhvert en utstrakt aktivitet for å spre musikk, årevis før internett var allment tilgjengelig. På utstillingen dokumenteres egenorganisering og alternativ distribusjon blant annet gjennom konsertplakater, turnèfotografier, intervjuer, kassetter og fanziner.

– Ungdommene i Network of Friends var ikke interesserte i popularitet og platesalg, det handlet om verdier langt utover det musikalske. Band som Life...but how to live it? forble bevisst innenfor dette nettverket, de tok ikke kommersielle hensyn og valgte å si nei til store tilbud, forteller Wiig.

Utover på 90-tallet splittet miljøet seg opp, da uavhengige selskaper og aktører ble stadig mer profesjonaliserte.

– Selv om det ikke er så lenge siden, er dette allerede blitt en eksotisk historie med tanke på hvordan ting ble gjort, hvordan verden var og ikke minst den teknologiske utviklingen, sier konservator Morten Haugdahl. Det er ikke tilfeldig at Network of Friends-utstillingen etterfølger Pattie Boyds kjendisfotografier.

– På Rockheim skal vi ha utstillinger som til sammen dokumenterer historien bredt.