Forventingene var store både i orkesteret og publikum før gårsdagens konsert i Olavshallen, hvor Maurice Ravels Suite nr. 2 fra balletten «Daphnis og Chloé» ble sendt direkte på adressa.no

«En nydelig soloppgang åpner det hele! Urbanski smiler fra dirigentpodiet og TSO følger opp med nydelig musisering, anført av harpe. Samspillet og balansen innad i orkesteret sitter som støpt! Det er gøy å se hvor fokuserte og dedikerte musikerne og dirigent Urbanski er!», skrev Adresseavisens musikkanmelder Yngvil Bjellaanes i adressa.nos livestudio, hvor leserne fikk levende bilder, lyd og tekstoppdateringer fra begivenheten.

- Det var en fantastisk konsert. Orkesteret var på fra første tone. Det var en fantastisk reise fra soloppgangen i starten til den dramatiske slutten. Jeg er veldig imponert over det TSO gjorde i dag. Og igjen beviser Urbanski at han greier å få ut musikken på en helt spesiell måte, sa Bjellaanes rett etter konsertslutt.

Aldri fornøyd

- Trondheimspublikummet er veldig spesielt. De er veldig følsomme og de er så smarte. De viser hva de liker og har god smak, sa Urbanski til adressa.nos reporter rett etter konserten.

Urbanski er kjent for å stille høye krav til både seg selv og musikerne. Etter konserten var han i godt humør. Men fornøyd?

- Du må ikke spørre meg om det, smilte han.

- Jeg er veldig kritisk til mitt eget arbeid. Det var moro, men... Jeg er aldri fornøyd med det jeg gjør. Det er mitt problem, sa dirigenten.

I dokumentar

- Jeg er helt ærlig nå, dette er det mest magiske stykke musikk skrevet noen gang. Fargene i musikken i begynnelsen er så utrolige. Det høres ikke ut som et symfoniorkester. Jeg hørte det som liten og kunne ikke tro at det var musikk, det låter som ingenting annet, sa karismatiske Urbanski til Adresseavisens reporter Lina Leth-Olsen i pausen.

I en fersk minidokumentar på adressa.no forteller han om forberedelsene til gårsdagens konsert og hvordan han og orkesteret jobber.

- Før jeg kommer på øvingene visualiserer jeg hvordan det skal låte. Jeg gjør det samme som en lydtekniker som stiller nivået på lydene med knotter på miksebordet. Jeg kreerer en farge på orkesteret, og når jeg kommer på øving prøver jeg å gjøre det på ordentlig, forteller Urbanski i dokumentaren.

Men selv om den anerkjente dirigenten har klare meninger lar han seg gjerne overraske.

- Noen ganger gjør musikerne ting jeg ikke hadde forventer, som er veldig vakkert. Da beholder vi det. Jeg vil at alle i orkesteret skal ha en mulighet til å uttrykke seg, sier han.