Pressens faglige utvalgt konkluderte med at Aftenposten ikke har brutt god presseskikk.

- Aftenposten har gått frem presseetisk forbilledlig, sa utvalgets leder, Alf Bjarne Johnsen. Møtet i PGFu ble sendt direkte på Aftenposten.no.

I TV-serien Sweatshop - dødsbillig mote, som ble vist på Aftenposten TV våren 2014, ble tre norske ungdommer ble sendt til Kambodsja for å jobbe sammen med de som lager klærne våre.

Fremtiden i våre hender sto bak ideen

Hennes & Mauritz mener serien gir et forenklet og villedende bilde av tekstilindustrien i Kambodsja. Den mener ungdommene er blitt presentert for en ubalansert virkelighet, for deretter å dra konklusjoner om et spesifikt selskap, H&M.

H&M reagerer også på at Aftenposten kaller serien en dokumentar når det er organisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH) som står bak ideen til serien. De mener seerne burde vært gjort oppmerksomme på dette.

H&M mener serien fremstår som ubalansert og påvirket av den ideologiske grupperingen FIVH, uten at det er søkt etter å balansere denne type informasjonen med nøytrale etikkeksperter.

Videre mener H&M at Aftenposten ikke har gjort det mulig for dem å kontrollere om påstått faktainformasjon om kleskjeden er riktig. Spesifikt gjelder det et tilfelle påstander der tekstilarbeidere sier de jobber ved en fabrikk som produserer for H&M.

«Når Aftenposten ikke vil gi oss informasjon om hva leverandøren/fabrikken/enheten, som tekstilarbeiderne refererer til heter, slik at vi vet hvilken leverandør/enhet vi skal uttale oss om, setter det oss i en situasjon hvor vi ikke kan kommentere», skriver H&M i sin klage.

De mener mangel på faktainformasjon og verifisering av denne er et klart brudd på premissene for å gi tilsvar og svare på kritikk, samt å delta i debatt, som som Aftenposten ønsket at H&M skulle gjøre.

Aftenposten avviser klagen

Aftenposten viser blant annet til at Sweatshop ikke er en nyhetsdokumentar, men en subjektiv formidling av inntrykk og følelser.

Aftenposten mener serien ikke er en gransking av H&M. Selskapet nevnes kun to ganger , i et emosjonelt utbrudd fra en av ungdommene, «sannsynligvis fordi H&M er høyt i bevisstheten til moteinteressert ungdom, som et ledende, globalt moteselskap», mener Aftenposten.

Videre viser Aftenposten til at de både i programmene og i tilsvaret at ideen til serien kom fra Fremtiden i våre hender, og at de ikke kan se at dette innebærer noe presseetisk problem i seg selv.