- Vi har hatt en veldig bevisst strategi på å treffe den målgruppen som annonsørene er villige til å betale for. Det har ligget i ryggmargen hele veien og ble forsterket av at vi la ned nyhetene for å rendyrke underholdning og humor for fem år siden, sier TVNorge-topp Harald Strømme til Aftenposten.

70 prosent av alle som ser på NRKs kanaler er over 50 år. Det samme gjelder 53 prosent av TV2-kanalenes seere. Hos SBS Discovery, som blant annet omfatter TVNorge, er litt mindre enn tredjedel av seerne over 50 år, ifølge TNS Gallup.

Alderen til den gjennomsnittlige NRK-seeren har steget til 55 år. TVNorge-seeren er 42 år gammel, mens TV2-seeren er 50.

- Vi har gjort tunge investeringer i norske programmer og profiler. Dette er et resultat av en villet utvikling, sier Strømme.

- Ser på hva som helst

Førsteamanuensis og medieekspert Gunn Enli ved Universitetet i Oslo mener de ulike kanalene gjør mye for å nå unge seere.

- Likevel ender de opp med eldre seere, som ser på nær sagt hva som helst. Resultatet er at eldre ser på tv som ikke er laget for dem, mens de man lager tv for, ikke ser på, sier Enli.

Hun mener også NRK er avhengige av å nå et ungt publikum, selv om de ikke trenger å møte annonsørenes krav.

- De må legitimere lisensen og derfor bli sett av alle aldersgrupper og ha høy anerkjennelse. NRK har et kjempeproblem hvis de ikke greier å nå unge seere, sier Enli.

Hun mener problemet med at seerne stadig blir eldre gjelder hele tv-bransjen, selv om det går fortere hos NRK enn hos de kommersielle kanalene.

- Det er et problem fordi annonsørene forsvinner til nettmedier og sosiale medier. Dette blir en ond sirkel fordi manglende inntekter betyr mindre penger til å lage tv-programmer som kan få de unge tilbake. Derfor ser vi nå at inntjeningsmodellene er i endring og at flere lager løsninger for betal-tv. Gratis og åpne løsninger som vi er vant til, lider under dette, sier Enli.

Eldre ser nyheter og debatt

TVNorges suksess med programmer som I kveld med Ylvis live, Klovn til kaffen, Helt perfekt og 71 grader nord er blant forklaringene på at kanalen ikke opplever den samme utviklingen som konkurrentene.

I tillegg har SBS Discovery lansert nisjekanaler som retter seg mot spesifikke målgruppe under 50 år.

- Både NRK og TV2 har påtatt seg allmennkringkasterrollen, som jo innebærer at de må ta andre hensyn enn oss. Dessuten er det tradisjonelle allmennkringkasterprogrammer, som nyheter, debatt og aktualiteter, som har størst overvekt av eldre seere. Vi kan velge å være tydeligere og prioritere hardere, sier Strømme.

Får humorkonkurrent i mars

Tirsdag kom nyheten om at TV2 i mars neste år lanserer en egen humorkanal. Nisjekanalen er et forsøk på å kapre seere under 50.

- Jeg lurer på hvor de har den ideen fra, ler Strømme i TVNorge.

- Jeg synes det virker som et klokt valgt og ønsker dem lykke til, men det de har presentert så langt er ikke spesielt urovekkende sett med mine øyne, sier han.

TV2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl sier til Aftenposten at de trenger noe tid på å besvare Aftenpostens spørsmål om hvorfor seernes gjennomsnittsalder øker. Svaret kommer i løpet av dagen torsdag.

Både unge og eldre NRK-seere

NRKs analysesjef Kristian Tolonen minner om at de kommersielle kanalene har mange unge og få eldre seere. Dermed blir gjennomsnittsalderen lav. NRK har både mange unge og mange eldre seere.

- Det skal sies at konkurransen om spesielt de yngre seerne har blitt veldig mye tøffere. De kommersielle kanalene har levert et godt underholdningstilbud. Samtidig er det kommet nye aktører som Netflix, så konkurransen er ikke lenger bare norsk, sier Tolonen.

Torsdag er det møte i NRKs rådgivende organ Kringkastingsrådet. Der skal det blant annet diskuteres hvorfor NRK taper markedsandeler til de kommersielle tv-kanalene, spesielt når det gjelder underholdning.