Det er et drøyt år siden jeg opplevde Daniel Kvammen første gang på scenen. De sterke forventningene som ble skapt den gangen ble midlertidig stedt til hvile etter at jeg opplevde ham på Trondheim Calling nå i januar. Der var hans sterke formidling, tilstedeværelse og timing erstattet av anspent, hektisk showmanship.

Men Trondheims-konserten var åpenbart et arbeidsuhell. Debutalbumet viser en artist i full blomst, der singer/songwriterens observasjonsevne og melodifølelse er paret med potent energi fra dyktige og sultne musikere.

I utgangspunktet ser jeg bare én grunnleggende feil med albumet, den klisjéfulle tittelen. En riktigere tittel ligger fonetisk svært nær, Kvammen er den konsekvente outsider, han er «Fremmed i alle retninga», og formidler sine historier fra den kreative observatørens ståsted.

LES INTERVJU: Outsideren fra Geilo

Hovedfokuset er barndommens Hallingdal. Kvammen fra Geilo er den positive lillebroren til den grunnleggende pessimisten Svein Tore Bjella fra Ål. Men de deler tvisynet, og langt på vei også den språklige presisjonen og treffsikkerheten.

Kvammen vil fort kvitte seg med Bjella-assosiasjonen. 26-åringen står tydelig på egne bein. De elleve låtene på debuten formidler varierte sinnsstemninger og utsiktspunkter, fra den gitarklimprende heimstaddiktningen på tittelkuttet, via den mer cocky unggutten på de fengende rocka låtene «Karmafaen» og radiolåten «Du fortenar ein som meg» - mens «Augu» er en kompleks poplåt og «Ingen vega utanom» en kompakt oppdatering av tradisjonell norsk visekunst. Godt låtskriverhåndverk forenes med rockens energi og popens melodifølelse. Han dyrker sin posisjon mellom Donald og Nietzsche, der begge ytterpunktene berøres.

Sentralt i triumfen som er «Fremad i alle retninga» er produksjonen og musikerne. Dyktige, rutinerte studiomusikerne fremstår med energi og besluttsomhet verdig et samkjørt turnéband. Det er både fyldig og detaljrikt, inneholder forsiktig bruk av blåsere og synth, men alt understreker den smittende energien i prosjektet.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL

Foto: Adresseavisen