Men det trengs flere millioner til for å klare seg i markedet, mener en bransjeekspert Aftenposten har snakket med.

Mandag 30. mars relanserte musikkmogul Jay-Z strømmetjenesten Tidal, som han nylig kjøpte for ca. 460 millioner kroner, med en pressekonferanse som ble både hyllet og hånet i sosiale og andre medier.

Med seg på scenen hadde Jay-Z artistvenner og nå medeiere av Tidal, blant annet Beyoncé, Kanye West, Rihanna, Daft Punk, Jack White og Alicia Keys.

De femten storartistene som var på scenen er partnere som skal eie 3 prosent hver av Tidal, mens Jay-Z selv eier det meste av resten.

Trenger millioner av abonnenter

Før relanseringen hadde Tidal beskjedne 17 000 betalende abonnenter, men ifølge New York Post passerte tallet kjapt 100.000 gjennom påsken. I tillegg til de opprinnelige Tidal-abonnentene hadde Wimp, som fortsatt er den norske delen av tjenesten, også nesten en halv million betalende brukere.

Aftenposten har spurt Tidals kommunikasjonssjef om hvor mange abonnenter man nå har, én drøy uke etter lanseringen, men har ikke fått svar.

Det er uansett langt igjen til trygg grunn, ifølge bransjeekspert Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder. Han forsker på digitaliseringen av den internasjonale musikkbransjen.

- Tidal går inn i et hardt presset marked, og det er altfor tidlig å si om de har lykkes, om man så har fått mange nye abonnenter allerede. Uansett vil jeg anta at Tidal må opp i et kjempevolum, sannsynligvis flere millioner brukere, for å kunne overleve, sier Daniel Nordgård.

Hovedkonkurrent Spotify har ved siste offisielle måling sagt at tjenesten har 60 millioner brukere, der 15 millioner av dem betaler månedlig abonnent.

Har pisket opp markedet

Jay-Z' Tidal satser spesielt på bedre lydkvalitet enn konkurrentene, og har lovet mer penger tilbake til artister og opphavspersoner i sin strømmetjeneste.

Relanseringen har pisket opp stemningen, spesielt i det amerikanske markedet.

- Helt klart, og på både godt og vondt. Jay-Z og hans partnere er kloke folk, som nok har en plan for hvordan de skal vokse, og forventer en boost i dette markedet fremover. Når Apple kommer med sin tjeneste Beats Music, vil den ha en kjempeeffekt på strømmemarkedet, spesielt i USA. Det er viktig å vokse seg større før det, sier Daniel Nordgård.

Det er ventet at Apple relanserer Beats Music for hele verden i juni.

Kamp om katalogene

Etter én uke i drift, er det tydelig at eksklusivitet er et viktig satsingsområdet for Tidal.

Nye låter fra Rihanna og Beyoncé er kun tilgjengelig der, det samme er videoer og spillelister med for eksempel The White Stripes, Madonna og deadmau5.

Flere artister, som Jay-Z og Kanye West, truer også med å trekke album fra konkurrent Spotify. Og Taylor Swift har alle sine eldre album på Tidal, men ikke hos Spotify.

- Det blir nok en del av fremtiden at strømmetjenestene vil konkurrere på katalog, og at enkelte tjenester vil ha artister som andre ikke har. Slik nærmer musikken seg det vi ser i markedet for film og TV-serier. Da er det tvilsomt at dagens prising av tjenestene er bærekraftig, sier Daniel Nordgård.

- Det mest spennende er likevel om eksklusiviteten kun vil gjelde ny musikk i en begrenset periode, slik det ser ut nå, eller om det også vil gjelde backkatalog. Uansett tror jeg ikke at enkelte hull i katalogen av musikk hos de forskjellige strømmetjenestene vil sende brukerne tilbake til piratvirksomhet igjen, slik enkelte hevder. Det skal ganske mye til før det skjer, mener bransjeeksperten.

Wimp fases ut

Hos Tidal sier man for øvrig fortsatt at Wimp skal bestå som egen tjeneste i Norge, selv om den ellers i verden har skiftet både navn og farge.

I forrige uke opplyste Roc Nation at det bare er Tidal-navnet som blir med videre, mens Wimp-navnet forkastes.

- Det som skjer nå er at alle eksisterende Wimp-kunder også får logge seg inn i Tidal. Nye kunder som kommer til må registrere seg hos Tidal, sier Krisin Eldnes, pressekontakt i Wimp.

Det gjelder også kunder som i dag har Wimp gjennom sin tv-avtale med Canal Digital.

Tidal har et mer globalt redaksjonelt innhold, med det jobbes kontinuerlig med å få opp norskandelen, sier Eldnes.

- Hvor lenge vil Wimp bestå?

- Så lenge det er behov for det.

Både Wimp og Tidal kjører på samme motor og skal ha den samme lydkvaliteten, selv om det visuelle brukergrensesnittet er forskjellig.