Feminin buddyfilm fra politimiljø låter som en, vel, brukbar ide. Dessverre er «Hot Pursuit» mer «Politiskolen 5» enn «Thelma & Louise». De som måtte tro/håpe at kvinnelig regissør og hovedroller gir feministisk potensial, skal lete lenge for å finne noe å glede seg over.

Manusforfatterne, som er to menn, skal ha svært mye av skylden for at Reese Witherspoon(«Walk The Line») og Sofia Vergara («Modern Family») gjør noen av sine verste roller foran kamera. Det er lenge mellom så dårlige filmer på norsk kino.

Witherspoon som nylig imponerte i «Wild» og «Inherent Vice», spiller en plaprende, vandrende katastrofe av en politikvinne. Sofia Vergara er kone og pyntedokke til en mann som skal vitne mot en narkobaron. Sammen prøver de å unnslippe korrupte politifolk og brutal dopmafia.

Som screwball-komedie er «Hot Pursuit» pratsom, urytmisk og så dyppet i klisjeer og plump situasjonskomikk at det åpenbart preger kjemien mellom hovedpersonene. Elle Kings versjon av Tom Pettys «American Girl» i åpningsscenen slår an en tone filmen aldri senere klarer matche.

Det er vondt å se Witherspoon prøve så hardt med så tynt materiale. Selv svakeste episode av «Modern Family» er mesterlig komedie sammenlignet med det Sofia Vergara får å spille på. «Hot Pursuit» er en komedie hvor vitsene som ikke går på hvor dumme de kvinnelige hovedpersonene er, for eksempel går på høyden, puppene, alderen og skoene.

Anstrengt komedie: Reese Witherspoon og Sofía Vergara som dum politi og jålete vitne i «Hot Pursuit». Foto: Sam Emerson