Trondheim Jazzorkester har holdt en lang serie strålende konserter de siste årene. En av dem som fungerte ekstra godt, var urframføringa av Kristoffer Los «Savages» under Moldejazz sist sommer.

Nå er en redigert utgave av konserten utgitt i forkant av ensemblets opptreden på Øyafestivalen i august, og mye av magien er i behold.

«Det var vakkert, vart, sårt og sint», skrev jeg etter konserten i Molde. De ordene gjelder fortsatt. Sammen med vokalistene Ingrid Helene Håvik og Kari Eskild Havenstrøm og resten av orkestret bygger Lo opp til en voldsom intensitet.

Det starter relativt mykt med tittellåten, der vokalistene får utfolde seg, og det fortsetter vakkert med «Fall In Love». Så øker intensiteten med «How We Run», som byr på en hypnotisk og majestetisk groove.

Lo, som opererer i grenselandet mellom rock, jazz og andre sjangre, skaper stor spennvidde fra vokal velklang til noe som nærmer seg støy. Vakre, vare sekvenser blir kontrastert mot voldsomme energiutladninger. Lo skrev denne musikken i protest mot den borgerlige regjeringen som tiltrådte året før, og engasjementet merkes.

Han har dessuten tatt med seg elementer fra Highasakite inn i jazzverdenen. Enkelte av låtene, som den rørende «For», ville fungert godt på en Highasakite-utgivelse. Kombinasjonen av de ulike sjangrene fungerer utmerket.

Trommeslager Gard Nilssen er sentral i lydbildet. Trompetist Eivind Lønning spiller inspirerte soloer. Gitarist Petter Vågan og trombonist Eirik Johannessen er to av mange sentrale bidragsytere i det elleve personer store ensemblet.

«Savages» blir en opplevelse under Øyafestivalen. Der får man sannsynligvis også i et gjensyn oppleve Pekka Stokkes fascinerende videokunst, som var en attraksjon da verket ble framført første gang.

Anmeldt av TRYGVE LUNDEMO