En hedersmanns musikalske testamente

En av den røffe countrymusikkens fremste utøvere i Norge oppsummerer – i kanskje vel variert musikalsk ramme.

Gode hjelpere: Ottar «Big Hand» Johansen oppsummerer karrieren blant annet med hjelp fra trondheimsbandet Sugarfoot, her er (f.v.) Bent Sæther, Hogne Galåen, Even Granås, Roar Øien, Ottar «Big Hand» Johansen, Øyvind Holm og Thomas Henriksen i studio tidligere i år. Foto: VEGARD EGGEN

Saken oppdateres.

Ottar «Big Hand» Johansen har vært blant den røffere countrymusikkens fremste utøvere i Norge i flere tiår. With a little help from his friends feirer han her 50 år som turnerende artist. Han har vært på reisefot også under innspillingen av albumet, som er gjort i en rekke studioer, fra Brygga i Trondheim til BigEar i Nashville.

En rekke utøvere er med som gjesteartister, blant annet flere trønderske, fra Casino Steel til Stjørdals Tore Andersen, fra Sugarfoot til Too Far Gone. Dette kan antyde litt av spennet på dette albumet, fra nærmest Allman Brothers-aktig myk sørstatsrock til boogie, fra outlawfest med Waylon og Willie til Roy Orbison-aktig patos. Sistnevnte låt «It Took You Away» er skrevet med Andersen og er blant samlingens fineste øyeblikk.

Albumet er flott i måten den formidler spennet i Big Hands karriere, men hørt i helhet kan det bli vel sprikende. Det kan også bli vel mye om besøk på diverse honkytonks og andre amerikanske klisjeer, og bare fine «Follow My Dream» (med Claudia Scott) om hans egne oppvekst i Norge. Enkelt sagt er de beste låtene de mest nedtonede, og de som peker fremover, ikke bare tilbake. Åpningslåten «Starting Over Again» er naken og sterk, og avslutningslåten «Carry On» med bestekompisene Casino og Claudia er albumets store øyeblikk.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL

Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?