Sammenlignet med fjorårets anstrengte gammelmannsfantasi «Magic In The Moonlight» viser «Irrational Man» en litt mer opplagt Woody Allen. En småfiks bagatell om en filosofilærer som tror han gjør verden og sitt eget liv bedre ved å begå det perfekte mord.

Joaquin Phoenix og Emma Stone spiller ut et nytt, allensk drama om en ung kvinne og en voksen mann. Filmen har en mørk snert som bittersøt krimkomedie, men av de 44 spillefilmene til 79-åringen, er den totalt sett for ujevn på labben og ender ganske midt på stammen.

Dyktige skuespillere krydrer en film som på flere måter er så erketypisk Allen at gamle, litt ukritiske fans nok vil sette mest pris på den. For andre er Joaquin Phoenix som forfylla filosofilærer i romantisk kryssild filmens beste og mest originale kort.

Han får livs- og sexsgnisten tilbake ved å begå det perfekte mord, på en ukjent, uten personlig motiv. Elskerinnene får imidlertid mistanke. Etter som drama og intrige skrus til blir filmen for formelpreget til sitt eget beste.

Litt oppdatert i musikk, erketypisk i stil og stemning leker «Irrational Man» med forbrytelse og moral så den nesten ligner en god Allen-film. Den er ikke så langt unna heller, men svakere kvinneroller enn vanlig og overtydelig plot berges ikke av en ganske god, grotesk finale. Ikke dårlig Allen, dette, men ikke særlig god heller.