- Jeg står rett opp ned på scenen uten å røre meg og prøver å få en ereksjon ved å mate meg selv med erotiske bilder, sier Iggy Lond Malmborg (27).

Den svenske skuespilleren er i Trondheim med det selvskrevne stykket «Boner», som vises på Avant Garden lørdag. I forestillingen kommanderer han seg selv til å gråte, rødme og få en ereksjon.

- En av de viktigste egenskapene en skuespiller må ha er evnen til å gjennom tankene forflytte seg til et annet rom. Jeg vet ikke om et tydeligere bilde på å forflytte seg til et annet rom enn å stå foran publikum å prøve å få en ereksjon, sier Lond Malmborg.

Les anmeldelsen av «Boner» her: - Skikkelig potent teater

Skuespilleren er et objekt

Han hater ordet kreativ, men det er ingen tvil om at det er det han er. Forestillingen skal vise de politiske og sosiale mønstrene i teateret, ved å objektifisere teaterkunsten og skuespilleren selv.

- Alt i teateret er så symbolsk, alt står for noe eller drives frem av skuespillerne. Jeg vil ikke ha noe symbolsk i forestillingen, bare fysisk arbeid. Når jeg skal gråte, fokuserer jeg kun på selve handlingen. Jeg har ingen historie bak følelsen eller andre skuespillere der til å fremprovosere gråten, sier han.

LES OGSÅ: Norsk tatort-stjerne til Bastard

- Om du ikke får til å rødme eller få en ereksjone, blir forestillingen ødelagt da?

- Det er absolutt ikke slik at det fungerer hver gang, men forestillingen blir nesten mer interessant da. Arbeidet med å prøve å få det til gjøres fortsatt, og ofte kan det være veldig interessant å bare se på skuespilleren som jobber, sier Lond Malmborg.

LES OGSÅ: Det var intenst ubehagelig

Tar viagra på scenen

Trondheim er den sjette byen han besøker med «Boner», og manuset endres for hvert sted han drar. Men det er alltid en første og en andre del av forestillingen.

I første delen fokuseres han kun på selve handlingene, i den andre delen bruker han hjelpemidler. Blant annet blåser han opp en ballong for å få til å rødme, og han bruker viagra for å få ereksjon.

- I den andre delen smelter mennesket sammen med et annet objekt. Det kan hende publikum mener at scenen blir bedre med verktøy også. Det er det opp til publikum å vurdere, sier 27-åringen.

- Hva vil du at publikum skal sitte igjen med etter forestillingen?

- Jeg håper forestillingen kan være et verktøy for folk, slik at de kan se på teateret og teaterstykker på en annen måte, sier han.