Røft i grenseland

Tøff kvartett som utforsker grenselandet mellom ulike sjangre.

Saken oppdateres.

Saksofonist Kjetil Møster har foretatt en kraftig musikalsk kursendring de siste ti årene. Etter at han ble kåret til årets internasjonale jazztalent da han spilte sammen med Trondheim Jazzorkester i New York i 2006, markerte han seg som en røff, hardtblåsende, be bop-inspirert saksofonist.

Han er fortsatt røff og hardtblåsende, men har beveget seg i retning andre sjangre. I Møster! spiller han med Snah og Kenneth Kapstad fra Motorpsycho og den rocka bassisten Nikolai Hængsle Eilertsen, og det musikalske uttrykket blir deretter.

Da de opptrådte på Øyafestivalen i sommer, var den improviserende, utforskende musikken til Møster! en befriende avveksling fra en strøm av elektropop. Også det nye albumet er preget av en energisk tilnærmingsmåte der musikerne tar med seg sin allsidige erfaring inn i et nytt, felles landskap.

Gjennom fem lange låter er de innom flere ulike landskap, fra repeterende grooves og heftige utblåsninger til lyriske, åpne lydlandskap. Og når Møster selv slår seg løs, er det få saksofonister som kan hamle opp med ham, i hvert fall når det gjelder trøkk og engasjement.

Sammen med Elephant 9 og flere andre band har Møster! gitt denne typen udefinerbar musikk i grenselandet mellom rock og jazz et kraftig oppsving de siste årene.

Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?