forsiden / Kultur

Trøbbel pakka inn i drømmer

Inn i musikken: Musikk er inngangsport til «Treme» med Wendell Pierce som musiker Antoine Batiste som setter sammen et band i sesong 2 av serien.

Inn i musikken: Musikk er inngangsport til «Treme» med Wendell Pierce som musiker Antoine Batiste som setter sammen et band i sesong 2 av serien.

Trøbbel pakka inn i drømmer

Den andre sesongen av «Treme» er så glad i byen og menneskene den skildrer at den utvider rammene for tv-serie som medium.

5

TREME SESONG 2

«Skam» tar av, men serien går fortsatt i minus for NRK

NRK har begynt å tjene penger på å selge rettigheter til «Skam». Men suksessen går fortsatt i rødt for statskanalen.

To Oscar-nominasjoner til Tyldums film

I 2015 kunne den norske regissøren Morten Tyldum innkassere en Oscar for sin internasjonale debut «The Imitation Game». Nå får han sjansen igjen med sin første store Hollywood-film «Passengers».

Trondheim kan fortsatt få prestisjekontor

Det skulle bli klart hvilken by som får Kulturrådets nye kontor før jul. Fremdeles stillhet fra Kulturdepartementet kan love godt for Trondheim.

- Nå skal det smake en øl!

Etter et halvt år i konkurransebobla, venter Christopher på juryens dom onsdag ettermiddag – og så venter total avslapping på hytta i Stoksund.

«Ingen grunn til å surmule over at nivået på norsk film er lavere enn i nabolandene»

Ingen Oscar-nominasjon til Erik Poppes film, men Morten Tyldums film fikk overraskende et par.

- Klart pappa er verdens beste kokk!

Kona Siri Hansen og døtrene Amalie (12) og Hedda (5) er de aller ivrigste i heiagjengen til Christopher Davidsen.

Ingen Oscar-nominasjon for «Kongens nei»

«Kongens nei» var den mest sette filmen i Norge i fjor. Likevel er den ikke blant de Oscar-nominerte.

Se bildene av Bocuse d'Or-menyen

Tirsdag morgen entret Christopher Davidsen konkurranse-kjøkkenet i Lyon. Menyen han lager har vært hemmelig inntil nå.

Amanda er medisinstudent om dagen - artist om natten

Amanda Tenfjord (20) flyttet til Trondheim for å studere medisin. Nå er hun klar for Trondheim Calling.

I finalen på andre sesong setter DJ Davis på Louis Armstrongs «Wrap Your Troubles In Dreams». Gjennom de neste minuttene klarer den eneste irriterende karakteren i serien å skape et av de beste øyeblikkene jeg har sett og hørt i en tv-serie.

Avsnittet over røper ikke hvordan det går i serien, som heldigvis har fått en sesong til. Det mest spesielle med «Treme» er at det viktigste faktisk ikke er hvordan det går. Menneskene, byen og musikken er hovedsaken.

Rundt dem er sosiale drama, familiedrama, krim og politikk. Serieskaper David Simon går enda mer radikalt til verks enn i hans fantastiske «The Wire». Noen av de beste typene dør. Handlingen berører voldtekt, drap og korrupsjon. Likevel er det vanlige menneskers forsøk på å gå videre etter store og små katastrofer som er saken.

Med en påtrengende kjærlighet til New Orleans som by og kulturell smeltedigel, møter vi bl.a. en kokk, flere musikere, en politimann, en advokat, en eiendomsutvikler og en bareier i røff i kamp for tilværelsen.

Serien bryter de fleste regler for strømlinjeformet tv-dramaturgi. Framdriften er lav, de mange sidehistoriene gjør at noen vil etterlyse hovedtråden. Med unntak av utøvere av blind vold og ubetydelige bipersoner er de fleste typene så godt utviklet at de sammen med musikk og miljøskildringer er nok til å bære.

Hvis man er aktivt uinteressert i musikk fra New Orleans, er det muligens vanskeligere å la seg begeistre av det unike og dristige ved «Treme». For mange andre vil andre sesong bekrefte at noe av den beste, mest menneskelige amerikanske filmen i dag lages i tv-serier.

Ekstramateriale: Bakomfilmer, kommentarspor med mer.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus