- De var på en kunsthappening, alle vet at dette ikke var reelt. Og det er lov å gå.

Skuespillerstudent Svend Erichsen, som Adresseavisen snakket med etter forestillingen tirsdag, var en av dem som ble kraftig provosert. Han ble befølt og klådd på av en naken skuespiller, noe han opplevde som svært ubehagelig.

- Dette handler om folks forventinger og at mange har en forestilling om at teater skal være underholdende, snilt og ikke plagsomt. Men publikum kan ikke sitte ansvarsløse og tro at de er beskyttet av mørke rom. Det hersker en ekstrem passivitetskultur i Norge. Her prøver teatergruppen «Institutet» å reflektere livet gjennom kunsten, og scenen som provoserte utgjorde kun ti minutter av en 90 minutter lang forestilling, sier Ananiassen.

Ubehaglig, men ufarlig

Midt under forstillingen «Woman» trer skuespillerne ut av tablået og inn i rommet der publikum sitter. Publikum blir med ett en del av forestillingen, og enkelte utsettes for seksuelle tilnærmelser fra de nakne skuespillerne.

- Jeg kan forstå at noen synes dette er ubehaglig, det ville jeg også synes hvis jeg ble utsatt for dette. Men jeg opplever det ikke som farlig. Dette er en del av fiksjonen de bygger, og de forsøker å si noe om forholdet mellom mann og kvinne. Dessuten kritiserer de teateret som en passiviserende arena og vil bidra til å forandre teateret.

Ønsker refleksjon

Ananiassen tror denne form for teaterkunst kan bidra til refleksjon, slik han opplevde at den kontroversielle amerikanske performancekunstneren Ann Liv Young bidro til da hun gjestet Teaterhuset Avant Garden for to år siden.

- Flere opplevde også denne forestillingen som ubehagelig, og en av publikummerne den gang hadde et stort behov for å diskutere forestillingen med meg etterpå. Den samtalen pågår fortsatt. Det er jo ikke uvanlig i teaterverden at publikum opplever ubehag. Da Ibsens «Gjengangere» hadde premiere i 1882 ble folk psykisk syke av forestillingen og mente det var upassende innhold de ikke ville utsettes for.

- Ethvert menneske har en frihet til å se forestillingen, og de har selvsagt en frihet til å forlate forestillingen. Det er ingen som blir innestengt på et teater mot sin vilje, sier Ananiassen.