Ilørdagens Kultur-Adressa kunne du lese om NTNU-forsker Hendrik StorsteinSpilker som har studert unge artisters forhold til plateselskaper. Konklusjonenvar utvetydig: Den digitale distribusjonen av musikk har ikke forminsketartistenes ønske om å spille inn og gi ut musikk på etablerte plateselskaper.

- Vi var svært overrasket. Musikerne er langt mer konservative enn vi antok påforhånd, sa Spilker som langt på vei avlyste den digitale revolusjonen innenmusikk.

- Ødelegg internett

Lørdagettermiddag besøkte Simon Raymonde Trondheim Calling. Han driver plateselskapetBella Union som de siste årene har stått bak suksesser som Fleet Foxes, Midlakeog Explosions in the Sky.

Til tross for NTNU-forskernes funn er Raymonde overbevist om at digitaldistribusjon har endret musikkvirkeligheten fundamentalt.

- Hvis jeg kunne endre en ting med platebransjen, så ville jeg ødelagtinternett, sier Raymond og vekker latter blant den som har funnet veienByscenen i Trondheim sentrum.

Det er imidlertid tydelig at Raymonde ikke spøker. I alle fall ikke bare.

- Platesalget stuper, og det er spotifyvirkeligheten vi lever i som harskylden, sier Raymonde.

Den tidligere bassisten i Cocteau Twins forteller at plater som tidligere villesolgt 20 000 eksemplarer i dag selger 10 eller kanskje bare 5000.

- Mp3 er møkk

Deter ikke bare på lommeboka Raymonde kjenner den digitale virkelighet. Det erogså i ørene, eller rettere sagt det ene øret han har bevart hørselen på.

- Det er helt sant, jeg er faktisk helt døv på mitt høyre øre. Men selv meddette handicappet kan jeg høre at mp3-lyden som folk flest bruker er denreneste møkk, sier Raymonde.

Forsvaret for den gode gamle vinylen er blitt en gjenganger i platebransjen desiste årene. Den gamle post punk-bassisten er intet unntak.

- En lydfil som presses inn i rillene på en lp kan være på 80 til 90 megabyte.En mp3 er kanskje fem-seks megabyte. Den er derfor bare en tidel så god.

- En fingerbøll under Niagara-fossen

Raymondeunderstreker at han ikke bebreider dem som tyr til lettvinte løsninger somSpotify.

- Dette er en utvikling man ikke kan snu. Så selv om jeg sverger til vinyl,betyr det ikke at alle skal gjøre det, sier Raymonde som ikke har noen tro påat unge mennesker flest skal konkurrere med sine foreldre og besteforeldre somvinylbrukere.

- Man kan ikke få folk til å gjøre noe de ikke vil. Å forsøke å reversere dendigitale trenden er som å plassere en fingerbøll under Niagara-fossen. Du vilikke klare å fange opp stort, sier Raymonde.