– Å komme på Ellen Show er en stor suksess for Ylvis, men det fører nok heller til at de blir enda større i Norge enn at de slår igjennom internasjonalt, sier medieforsker Paul Bjerke ved Høgskolen i Volda og leder i Norsk medieforskerlag.

Han tror Ylvis' låt «The Fox» blir en døgnflue.

– For det meste er det norske medier som dekker norsk hysteri i utlandet, og det blir dermed hausset opp her hjemme, sier Bjerke.

Sosiale medier

Paul Bjerke synes det er vanskelig å forklare hva som gjør at «The Fox» er blitt en så stor suksess.

– Det blir en greie i seg selv. Folk ser på det fordi det er en suksess, noe som virker selvforsterkende. Låten er et fenomen som plutselig tar av og skaper sin egen suksess, sier han. Men hadde det ikke vært for sosiale medier, ville sannsynligvis ikke sangen tatt av som den har gjort.

– Radioen var portvakt for all musikk tidligere, men nå sprer folk musikken seg imellom. Dermed kan helt uventede ting slå an, sier Bjerke. Han understreker at sånne fenomener ikke er forsket nok på ennå.

Ikke som Psy

Medieforskeren mener at det ikke blir naturlig å sammenligne «The Fox» med Psys låt «Gangnam Style», som blant andre The Hollywood Reporterhar gjort. Ylvis har nesten 40 millioner visninger på YouTube, mens Gangnam Style har to milliarder visninger.

– Det er en stor forskjell, og dermed er sammenhengen begrenset, sier Bjerke.

Han tror suksessen internasjonalt vil vare bare noen uker eller noen måneder, men at den vil styrke karrieren deres nasjonalt.

– Ylvis i Norge er etablert som a-kjendiser allerede. Den internasjonale suksessen kan styrke populariteten ytterligere, så det betyr mest for dem her – og det er dem vel unt, legger Bjerke til.

– Mer som Bjarte Flem

På spørsmål om Bjerke kan sammenligne fenomenet med noe lignende som har skjedd tidligere i Norge, trekker han fram en hendelse fra 1988:

– Bjarte Flems selvmål. Det var en annen medietid, men også da var denne typen internasjonal spredning av norsk kuriosa mulig, sier Bjerke. Han mener at sosiale medier gir mulighet til å spre innhold langt raskere enn tidligere, og det gir en annen nærhet til publikum.

– Nærhet er et gammelt fenomen, men nå er kontakten mellom artist og fansen effektivisert og gjort enklere gjennom sosiale medier. Man benytter ny teknologi for å utvikle gammel idé, sier Bjerke.