Slik ser «The Facebook Mood Manipulator» ut.

Facebook ble utsatt for kritikk etter at 700.000 Facebook-brukere tok del i et psykologisk eksperiment uten å være klar over det. Målet med studien var å undersøke om Facbook-venners sinnsstemning i sosiale medier smitter, skriver Aftenposten.

Facebook har senere beklaget at eksperimentet var dårlig kommunisert.

Slik ser «The Facebook Mood Manipulator» ut. Som en respons på Facebook-kritikken har den Brooklyn-baserte artisten og programmereren Lauren McCarthy utviklet et Google Chrome-tillegg som lar brukere stille inn hvilket humør de er i - eller ønsker å være i, slik at innholdet som dukker opp i newsfeeden tilpasses deretter.

Det skriver det amerikanske nettstedet PSFK.

«The Facebook Mood Manipulator» lar brukerne velge hvordan de ønsker å føle seg - og gir dem muligheten til å skalere hvor «positiv», «emosjonell», «aggressiv» eller «åpen» de ønsker at newsfeeden skal være.

Deretter filtrerer Facebook innleggene som dukker opp i overensstemmelse med innstillingene brukeren velger.

Benytter kritisert metode

Humør-manipulatoren tar i bruk den samme programvaren som ble brukt i Facebook-studien. Den språklige analysen utføres altså av Linguistic Inquiry Word Count (LIWC), som er utviklet av forskere ved University of Texas i Austin.

Etter at browser-tillegget er installert, dukker det opp en hvit boks i høyre hjørne av brukerens Facebook-feed. I boksen stilles spørsmålet «hvordan har du lyst til å føle deg?» - og det er altså her brukeren kan manipulere innholdet som dukker opp i nyhetsstrømmen.

- Ta tilbake kontrollen

Endringene i innholdet skal visstnok ikke være så drastiske eller åpenlyse at de umiddelbart er synlige, men det skal være mulig for brukeren å se en underliggende rød tråd i humøret i Facebook-postene som dukker opp.

Brukere forteller eksempelvis at dersom en stiller inn «emosjonell»-knappen på full guffe vil det dukke opp flere innlegg om bryllup og babyer.

På prosjektets nettside stiller McCarthy spørsmålet «hvorfor skal Zuckerberg få bestemme hvordan du føler deg?», samtidig som hun oppfordrer Facebook-brukere til å «ta tilbake kontrollen» ved å manipulere følelsene sine etter sine egne betingelser.