– Midt-Norge har skaffet seg en god posisjon for lokalprodusert mat, og vi ønsker å være med og bidra til å stimulere dette ytterligere, sier Vegard Helland, konserndirektør for næringsliv i Sparebank 1 SMN.

Sparebank 1 SMN er en av hovedsamarbeidspartnerne til Trøndersk Matfestival, og har i år opprettet prisen Årets lokalmatprodusent. Sammen med Matfestivalen kåret de Galåvolden Gård på Røros til første vinner av prisen.

Hektisk på festival

– Galåvolden Gård hadde størst omsetning av gårdsmatprodusentene i 2013, og de økte også mest fra året før. Derfor var det naturlig å kåre dem til årets lokalmatprodusent, sier Helland til Adresseavisen på standen til Galåvolden Gård under Matfestivalen.

Det er hektisk aktivitet i Røros-teltet, og bonde og gründer av Galåvolden Gård, Ingulf Galåen, har sammen med sin kone Gunn Brønnum, solgt gårdsmat til sultne festivaldeltakere gjennom hele dagen.

– Det har gått veldig bra i dag, og spesielt isen har vi solgt mye av, sier han.

Stor etterspørsel

Galåvolden gård selger is, ost, spekepølse og ostekake, for å nevne noe. Ingulf Galåen forteller at de prøver å tilby produkter som skiller seg ut i mengden.

– Ostene er vellagret og uten skorpe, tilsatt ulike krydder. Spekepølsen er uten spekk, og det er ikke så vanlig. I tillegg får kundene vite akkurat hvor maten de spiser kommer fra, og at vi bare bruker naturlige råvarer. Det tror jeg mange ser på som en ekstra trygghet når de velger produkter. Det er absolutt etterspørsel i markedet etter lokalprodusert mat, sier han.

Skal måle verdiskapningen

Galåvolden Gård er en av flere produsenter i Røros-regionen som driver med lokal matproduksjon. Under selskapet Rørosmat, og i samarbeid med Tine, distribuerer de varene sine til store deler av landet. Aksjeselskapet Oi! Trøndersk mat og drikke står bak Trøndersk Matfestival, og prosjektleder Aslaug Rustad, forteller at de sammen med Sparebank 1 SMN i år skal måle verdiskapningen av lokal matproduksjon.

– Vi skal få i gang en spørreundersøkelse, og se på utvikling og trender i bransjen over tid. 75 prosent av de utstillerne vi hadde i fjor økte omsetningen sin, forteller hun. Vegard Helland i Sparebank 1 SMN følger opp:

– Det er god økonomi i landet, og en stor etterspørsel etter lokalprodusert mat. Det gir grunnlag for fremtidig næringsliv i regionen.