- Hva vil det egentlig si å delta på en performance?

Det er kunstner Sidney Leoni som stiller seg selv spørsmålet i forbindelse med sin forestilling «Hertz», som fremføres i Trondheim i kveld og i morgen.

- Gjennom å appellere til publikums egen fantasi, vil jeg forandre teateret til et slags fiktivt maskineri: Et karneval med forestilte steder og personer, fortsetter han.

Utfordrer sansene

Sist gang den franske kunstneren opptrådte i Trondheim, var på Teaterhuset Avant Garden for to år siden med verket «Undertone». Også denne gang er det Avant Garden som står bak kunstnervisitten.

- Ved å invitere Leoni tilbake til byen, får publikum i større grad følge hans kunstnerskap. «Undertone» og «Hertz» tar utgangspunkt i samme konsept, nemlig det å utfordre sansene til publikum. Etter den første forestillingen, er det naturlig at publikum får bli med på fortsettelsen, sier kommunikasjonsansvarlig ved teaterhuset, Anne-Kari Risom Olsen.

I «Undertone» ble publikum ført i grupper inn i et helt mørkt rom, hvorpå de fikk oppleve ulike sterke sanseinntrykk som lukt, lyd og berøring – alt i stummende mørke. «Hertz» tar på mange vis opp denne tråden; også her oppleves verket i mørke og målet er at publikum skal bruke sine øvrige sanser på nye og uvante måter.

- I mørket blir det vanskelig for publikum å kommunisere. Forestillingen kan bli en ensom opplevelse, noe som er positivt! Da får publikum brukt mer tid på å utforske sitt eget forhold til rommet og sanseinntrykkene som finner sted, forteller Leoni.

Inspirert av «Stalker»

«Hertz» er inspirert av Andrej Tarkovskijs kultfilm «Stalker», hvor tre menn reiser til et øde og goldt område kaldt Sonen.

- Det er vanskelig for dem å navigere der, da området blant annet har forskjellige former for tyngdekraft. Innimellom er det ingenting å se, ingen visuelle effekter, bare ord. Jeg vil invitere publikum inn i et teater hvor de ikke vet hvordan de skal ta seg frem.

Kunstneren avslører at glowsticks er det eneste redskapet publikum får bruke til å se med. I tillegg blir de utsatt for ulike effekter som vibrasjoner og røyk, noe som bidrar til en drømmeaktig atmosfære. Det ligger også personlige opplevelser til bakgrunn for kunstnerens utradisjonelle forestilling.

- Jeg har vært på forestillinger der jeg ikke har følt meg som en del av showet. Jeg synes ikke det var rom for publikum til å danne følelser og erfaringer relatert til det som skjedde på scenen. Jeg vil skape et kollektivt rom der publikum og aktører er på samme nivå, sier han.

Lydlig

Som tittelen avslører, spiller lyd en spesiell rolle i «Hertz». Publikum vil eksponeres for ulike lydlige opplevelser som vi kjenner igjen fra virkeligheten, for eksempel lyd fra maskiner eller innsekter.

- Tenk på alle lydene vi hører rundt oss hver dag. Vi filtrerer dem, for vi kan ikke ta innover oss alt. Se så for deg at vi ikke har noe slikt filter, at alle lyder er like prominente. Dette er jeg interessert i, sier Leoni. Han mener at mørket er et godt redskap å bruke når man skal – som han sier –dykke ned i fiksjonen.

- Det å produsere kunst uten lys, byr naturligvis på utfordringer. Vi må begrense oss. Men samtidig: En svak, lite kompleks lyd blir gjerne forstørret i mørket.

Verkstedhallen onsdag og torsdag kl. 19.00.