Siden plateutgivelsen høsten 2012 har ensemblet turnert flittig, og på konserten i morgen har de sju musikerne også tatt med litt stoff fra en ny produksjon som er under arbeid.

Albumet «For beggars and kings» –for tiggere og konger –der Billuca ensemble bygde musikalske broer over fem århundrer, høstet lovord fra kritikerne. Adresseavisens anmelder kalte innspillingen etterlengtet og spennende og ga «velfortjent ros for et album som på en leken og nytenkende måte formidler gammel musikk».

Musikerne arbeider fram tolkningene når de øver, godt hjulpet av Martin Smidt, ensemblets komponist. I det nye prosjektet som de nå står midt oppe i, ligger hovedvekten på Smidts nykomponerte musikk, og også nyskrevne tekster av dramatikeren Kristofer Grønskag.

–Vi arbeider mot både plateinnspilling og en større scenisk versjon som også omfatter en danser og en videodesigner, forteller Martin Smidt, som lover noen musikalske smakebiter fra det nye repertoaret under konserten i morgen.

Trygge og lekne

–Hva er forskjellen på Billuca ensemble i dag, og da dere utga «For beggars and kings»?

–Det har gått godt for oss. Vi har hatt mange spilleoppdrag med «For beggars and kings», og nå har vi alle kunnet rydde ukeplanene våre og fått satt av en hel dag i uka til bare å arbeide med ensemblet, sier Martin Smidt.

–Besetningen har vært den samme i alle ti årene vi har holdt på, så vi er trygge på hverandre og hva vi kan vente av hverandre. Dette har nok gjort oss mer lekne. Før var vi mer opptatt av å være tro mot et bestemt repertoar, mens vi nå spiller mye forskjellig.

–I tillegg til kollegene i Billuca ensemble, hvilke andre kilder til inspirasjon har du som komponist?

Jobbet med teater

–Jeg kan takke alle teatrene jeg har skrevet musikk for, sier Martin Smidt. –Cirka teater, Pretusjka teater, Trøndelag teater, Det åpne teater, Oslo Nye teater –de har vært oppdragsgivere med en bestemt tematikk som de skal uttrykke gjennom mange virkemidler. Dette, og samarbeidet med andre kunstnere om det sceniske uttrykket, har nok presset meg på en positiv måte. Derfor er det veldig artig, det Billuca ensemble nå står oppe i, der vi arbeider mot en scenisk produksjon, med dans, film, sangtekster og musikk.

Men først, mer «kong Salomo og Jørgen hattemaker» med røtter i engelsk 1600-tall, og med spenstige svev fram til vår tid.

Billuca ensemble i Nils Aas kunstverksted, Straumen i Inderøy, lørdag kl. 16.00