Gå til mobilutgaven
forsiden

Tom Cruise som puddelrocker

Tom Cruise som puddelrocker

Om du ikke vært scientolog før, blir du det neppe etter å ha sett «Rock of Ages».

Fra dumt til verre

Skikkelig fæl oppfølger til middels komedie fra 2014.

Mamma Mia, så middels

Dalende stjerner i klam, glossy feiring av morsroller i tre generasjoner.

Smakløst kannibalgufs

Spektakulært smakløs og skikkelig guffen oppvarming av det gamle horrortrikset med kannibaler på film.

Utsøkt japansk animasjon

Utsøkt japansk animasjon, fint dubbet på norsk, om 12-årig jente som ikke har det bra med seg selv og omgivelsene.

Myldrende dokumentar om folk flest

Gode bilder av mennesker og landskap, til oppløftende, men noe sprikende og omfangsrikt blikk på folk på Jorden nå for tida.

Captain America mot Iron Man

Tredje film med «Captain America» i sentrum er egentlig en litt vel massiv Avengers-film, med en ung, morsom utgave av Spiderman som høydepunkt.

En kvinne under påvirkning

«Lykkelig i 24 timer» gjør ikke mye ut av seg, og det blir også problemet.

Her er årets franskeste franske film

Slentrende og ganske godt ekstremfransk trekantdrama om filmskaper mellom to kvinner.

Da Gaza vant Idol

Røff, sjarmerende ungdomsfilm basert på sann historie om gutten fra Gaza som lurte både Israel og Hamas for å delta i arabisk «Idol».

Best uten ektemann

Melissa McCarthy er for god filmkomiker til at ektemannen bør få lage filmene hennes.

2

ROCK OF AGES

Adam Shankman

Julianne Hough, Diego Boneta, Tom Cruise, Paul Giamatti

Filmen er så over-the-top at den får kult- og kalkunpotensiale, skriver Adresseavisens anmelder.

Filmen er så over-the-top at den får kult- og kalkunpotensiale, skriver Adresseavisens anmelder.

Spillet er verre enn musikken, når Tom Cruise gjør en slags Axl Rose i kalkunstappet heavymusikal lagt til Los Angeles anno 1987.

Midtveis i «Rock of Ages» stikker Malin Akerman som lettpåvirkelig Rolling Stone-journalist langsomt tunga i øret på Tom Cruise. Han kun iført lær og tatoveringer, mens de sammen tolker Foreigners «I Wanna Know What Love Is».

Så har de oralsex på et biljardbord.

Scenen er av typen som knapt er til å tro, selv om du ser det, hvilket gjelder en god del av filmversjonen av hardrockmusikalen.

Med fete riff, lettkledde kvinner og hedonistiske menn prøver den med vekslende hell å være en slags «Mamma Mia!» for generasjonene som mistet dyden til Guns 'N Roses eller Poison.

Det er corny å se Tom Cruise som utsvevende rocklegende modellert etter Axl Rose og Alec Baldwin som hårete driver av rockeklubb.

Kombinasjon spill, kostymer, story og musikk er til tider så over-the-top at filmen får kult- og kalkunpotensial.

Selv på sitt verste har den underholdningsverdi, forutsatt et slags forhold til musikken.

Hovedsaken er nemlig 80-talls puddelrock, melodiøs tungrock fra Journey til Whitesnake. Rundt gode navn i biroller er et ungt par i sentrum i en slags 80-talls L.A.-vri på «Grease».

De to unge er filmens store svakhet. Diego Boneta er ingen Travolta og Julianne Hough kjemper med rollen som småbyjenta som drømmer om å stå på scenen, med stripping som et skritt på veien.

Regissør Adam Shankman har vært innom «Glee». Han håndterer miksen av karaoke og drama med raffinement som en Twisted Sister-låt.

Kostymer, spill og makeup avlaster oppmerksomheten, men Cruise & co. synger ikke så verst. Spillet er mer ujevnt. Av gode navn i biroller, er det bare Paul Giamattis sleipe manager som i spillestil matcher historie og musikk skikkelig.

Tom Cruise viser at han ikke bare tar seg selv alvorlig.

Det er for så vidt en god ting, men har du ikke vært scientolog før, blir du det neppe etter dette.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus