– Vi har snakket om å bli nasjonalt synlige i 50 år. Nå må vi få det til, eller så får vi slutte å snakke om det, sier direktør i Olavsfestdagene, Petter Myhr.

Han er opptatt av det sterke nyhetsfokuset Olavsfestdagene har hatt på programmet i år, og mener det har fått for lite nasjonal medieoppmerksomhet, både i avis og på TV.

NRK P2 har sendt flere av konsertene under Olavsfestdagene på radio, og hadde også direktesending fra begge høymessene. Myhr understreker at han er fornøyd med og glad for radiodekningen, men at nyhetsdekningen til NRK TV burde vært bedre.

– Olavsfestdagene har en viktig funksjon i Trondheim, og da er det synd at NRK Tyholt har for dårlig bemanning på grunn av ferieavvikling i festivaluka. Vi hadde blant annet besøk av Muhammad Jawari, som har vært flyktning i Trondheim i 18 år, før han vendte tilbake til Somalia i 2007. Nå er han speaker i det somaliske parlamentet, og kom til Trondheim mens en terrortrussel var rettet mot Norge. Han snakket om hvordan både vi i Norge og de i Somalia frykter ekstrem islamisme, at vi har den samme fienden. Det trenger hele nasjonen å høre.

Satse mer på nyhetsprogrammet

Myhr har selv jobbet som journalist i mange år, og merker at de kraftige nedbemanningene i avisredaksjonene har ført til endringer i mediebransjen.

– Det er jo en fare for oss som holder til i Trondheim. Når avisene har mindre penger bruker de ikke ressurser på å sende folk på lange turer, og da blir nyhetsbildet enda mer sentralisert rundt Oslo. Heldigvis har vi NRK på Tyholt i Trondheim, men som sagt har jo ikke det hjulpet under Olavsfestdagene.

Myhr skal være direktør for Olavsfestdagene i fire år til, og forteller at de fremover skal satse enda hardere på nyhetsstoff under festivalen for å få mer nasjonal oppmerksomhet.

– Det er helt klart en utfordring å få journalister fra hovedstadspressen til å komme opp hit. Men vi er så mye mer enn en musikkfestival, og det må vi få dem til å se. Vi er fornøyde med at Aftenposten har vært her i år, men jeg synes for eksempel Klassekampen burde koble seg mer på. Det er jo den avisen i Norge som skriver mest interessant om religion, sier han og fortsetter:

– Vi må først og fremst fokusere på å lage et best mulig program, med relevante problemstillinger, så får vi forhåpentligvis dekning også.

– Tynnere om sommeren

Sigrid Gjellan, regionredaktør for NRK Trøndelag, sier til Adresseavisen at hva som kommer på riksdekkende TV er en prioriteringssak.

– Vi kan selvfølgelig alltid bli bedre på dekningen av Olavsfestdagene, men jeg mener vi har hatt bred dekning på våre tre plattformer, nett, TV og radio. I tillegg er det sommerbemanning hos oss nå, og kortere sendinger. Det fører til at man må prioritere nyhetsstoffet, noe vi jo også alltid gjør, sier hun.

Gjellan påpeker at NRKs lokale nettsider for Trøndelag har hatt flere saker om Olavsfestdagene, som også har havnet på fronten på nrk.no.

– Vi har levert til riksnyhetene på alle plattformene, og på TV gikk saken om Motorpsycho i Nidarosdomen. Åpningsarrangementet fikk også riksoppmerksomhet i år, spesielt knyttet til terrortrusselen, sier hun.

Overrasket over beskjeden medieoppmerksomhet

Knut Olav Åmås mener Olavsfestdagene har et godt grunnlag, men kan satse enda mer mot nasjonale medier.

– Olavsfestdagene utpeker seg med en sterk verdi- og debattprofil, og det mener jeg bør gi grunnlag for et aktuelt og godt kommentarstoff. Festivalen kunne muligens brukt enda større krefter på å nå verdiinteresserte kommentatorer i rikspressen, sier Knut Olav Åmås, påtroppende direktør i Fritt Ord.

Den tidligere kultur- og debattredaktøren i Aftenposten påpeker at norske mediebrukere er veldig interesserte i stoff om religion, refleksjon og tenkning, og at Olavsfestdagene i større grad kan selge inn det.

– Jeg hadde kastet meg rundt

Åmås var i Trondheim under åpningen av festdagene, og stusser over den beskjedne medieoppmerksomheten.

– I den spesielle situasjonen med terrortrusselen akkurat rundt åpningshelgen, overrasker det meg at flere ikke så åpningen av Olavsfestdagene som den sterke symbolmarkeringen den var. Jeg hadde kastet meg rundt om jeg fortsatt var redaktør, forteller Åmås.

– Svikter kommunikasjonen fra festivalen?

– Nesten uansett hvor godt innhold man tilbyr mediene handler festivalene først og fremst om publikum som er fysisk til stede. Det er dem festivalene eksisterer for, sier Åmås.

– Vanskelig å tyde

Åmås nevner også ferieavvikling i redaksjonene som en uheldig faktor i kampen om de redaksjonelle ressursene. Han mener selve Olavs-arven kan være vanskelig å tyde, og oppfordrer festivalen til å ta grep om det historiske grunnlaget.

– Det er mulig at selve begrepet om «Olavs-arven» er et ganske vanskelig for mange. Det kunne man jo fylt med innhold – dagens mediebrukere er veldig interesserte i religiøs historie, sier Åmås.