Forrige helg lukket de nemlig dørene for siste gang, to år etter at Daniel Børmark og Stein Spjelkavik åpnet dem med brask og bram sommeren 2005. Selv om gjestene har flommet inn døren, har de hatt kniven på strupen og kreditorer på telefonen fra dag én.- Prosjektet har vært galskap helt fra starten, sier Børmark med et smil, og en presisering om at «dette er ikke trist.». Da de tok over selskapet Posepilten AS tok de samtidig over milliongjeld.

Basert på godvilje

- Det har ikke vært spyttet inn ei krone i kapital. Hele greia har vært basert på drift, lån og godvilje fra kreditorene. Den godviljen har vi fått på grunn av at det har gått så bra, sier Børmark, og refererer både til kundestrøm og prisutdelinger (Cherrox ble stemt frem som beste utelivsnyhet i Ut-Awards 2005).Egen arbeidskraft har vært en annen viktig ressurs. Til slutt gjorde presset økonomi og nødvendigheten av fornying at de to bestemte seg for at Cherrox opphører å eksistere. Videre drift ville medført beinhard jobbing i lang tid, forteller de.- Vi måtte ha endret på ting. Ikke bare skapt et nytt konsept, men begynt å drive som butikk. Det var vi ikke interessert i, sier Spjelkavik.- Vi merket også at vi begynte å gjenta oss selv. Det ligger ikke for oss, supplerer Børmark, mellom hauger av papirarbeid som må gjøres ferdig når de nå gir seg.

Aldri mer uteliv

- Cherrox har vært et prosjekt for oss. Nå er det prosjektet ferdig. Vi er glade og stolte over det vi har gjort, og nå er vi glade for å være ferdige, poengterer Spjelkavik, og poengterer at det er de selv som har tatt avgjørelsen om å legge ned driften.- Hva skal dere gjøre nå? - Grille! Jeg skal i hvert fall ikke jobbe på noe utested lenger, slår Spjelkavik fast.- Ferie. Greia var at vi fikk gjøre Cherrox på vår måte, slik vi ville. Men ingen av oss blir å se i utelivsbransjen igjen. Dette var vårt bidrag til utelivet i Trondheim. Ferdig med det, sier Børmark.

Foto: Kim Nygård