I det som angivelig skal være deres siste år som band er Kaizers Orchestra mer aktive enn noen gang.

Kaizers-appen gikk som en farsott landet rundt i høst, Violeta-trilogien ble avsluttet før jul og i januar solgte de ut Operaen i Oslo hele seks ganger. I mars spiller de for et utsolgt Samfundet i Trondheim tre kvelder på rad, mens de avslutter sitt kjærlighetsforhold til Midt-Norge med en konsert i Borggården i august.

For den som ikke har fått nok, åpnet i går fotoutstillingen «Blitzregn – Ti år med Kaizers Orchestra» på Rockheim. Utstillingen viser bilder tatt av fotograf Paal Audestad og bandets gitarist Terje Winterstø Røthing de ti siste årene.

Fra scenen i går fortalte Audestad at han endte opp som Kaizers-fotograf mer eller mindre tilfeldig.

–De ønsket seg egentlig en annen, men hun sa nei. Da måtte de ta til takke med meg, fortalte Audestad.

Nytolkninger

Rockheim er ikke noe ordinært fotogalleri. Under åpningsfesten i går kveld hadde museet satt et eget orkester til å tolke noen av Kaizers Orchestras mest kjente sanger.

Åsmund Flaten, Øyvind Smith, Bergmund Skaslien, Erlend Smalås, Jovan Pavlovic og Øyvind Engen gjorde egne versjoner av blant annet «Ompa til du dør» og «Prosessen», ispedd små nikk til vertskapsbyen, som da riffet til DumDum Boys’ «Splitter pine» ble bakt inn i en av låtene.

Omkring 200 unge publikummere vugget forsiktig med til de uvante versjonene av sine favorittlåter. Stemningen nådde sitt høydepunkt da Kaizers-vokalist Janove Ottesen entret scenen, etterfulgt av forfatter Tore Renberg.

- Som å være forelsket

Renberg beskrev et langvarig kjærlighetsforhold til det han kaller «tidenes største norske rockeband», en påstand han slapp merkelig billig unna med i lys av hvor han befant seg.

–Ja, de er faktisk det, sa Renberg, før han beskrev hvordan det er å være Kaizers-fan på sin hals.

–Det er en verdensutvidende opplevelse. Det smeller i magen og det knitrer i hodet, akkurat som en forelskelse, sa Renberg.

–Uten å være for akademisk svevende så tror jeg det dreier seg om frihet.

Renberg greide deretter ut om bandets gjennomførte stil, også utenom det musikalske. Der møtte han imidlertid raskt motbør fra vokalist Janove Ottesen.

–Årsaken til at vi begynte å opptre i dress var at det var praktisk. Alle eier en dress, sa Ottesen.

Ifølge frontfiguren lå det heller ingen omfattende plan bak kjente scenevaremerker som gassmasker og bildet av Martin Luther.

–Nei, de kom vi tilfeldig over i en bruktbutikk en dag vi ruslet rundt i byen, sa Ottesen.