Ylvis-brødrenes video «The Fox»  som var ment å skulle selge tredje sesong av TV-showet «I kveld med YLVIS» har gjort nytten. Mens hele verden, det vil si 14 millioner, har sett videoen  på You Tube, så 534 000 premieren i Norge, skriver Aftenposten i dag.

Til tross for at TV-Norge hadde tekniske problemer og det tok seks minutter før programmet kom i gang, ble det  ny premiererekord for brødrene. Et kvarter ut i sendingen stabiliserte seertallene seg på 600 000.

– Dette er helt vanvittig! Det er tydelig at «The Fox» har vært med å bygge store forventninger til premieren. Men det som er mest fantastisk er at seertallene stiger som en rakett det første kvarteret og stabiliserer seg på rundt 600 000, sier programsjef i TVNorge og SBS Discovery, Jarle Nakken.

Kaller feilen pinlig

– Vi stoppet å puste i går da skjermen gikk i svart. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var et «Ylvis-stunt». Det var rett og slett en pinlig teknisk feil. Det som er litt morsomt, er at eksplosjonen det skapte i sosiale medier ser ut til å ha bidratt til å dra flere seere inn til programmet, sier Nakken.

Tallene utgjorde en seerandel på 47,6 prosent i den kommersielle TV-målgruppen, som består av seerne fra 15 til 50 år. I totalbefolkningen (12+) fikk programmet en seerandel på 32,2 prosent.

Langt over forventet

– Jeg tar av meg hatten for disse gutta. I kveld med YLVIS dro flere seere enn det norske landslaget i går, og knuste all konkurranse. Dette er langt over det vi forventet, og vi er jo klar over at disse tallene først og fremst er et resultat av store forventninger. Vi forventer ikke like høye seertall fremover. Men akkurat i dag blir det kake, kaffe og champagne, sier Nakken.

– Jeg har alltid ment at talent og dyktighet betaler seg i det lange løp. Ylvis er selve definisjonen på det.