Da Trondheim Calling lørdag ettermiddag satte søkelyset på nedgangen i salget av billetter til klubbkonserter i Norge, var det med følgende ledetekst: «Hvorfor kan man ikke gå på en god rockekonsert på en lørdagskveld lenger i de store byene i Norge?».

Akkurat der var ikke festivalen i takt med mannen de hadde bedt om å lede debatten, Egon Holstad. Nordlys-journalisten Holstad er kjent for sine vittige sammenligninger og lot ikke sjansen gå fra seg.

- Dette var da i overkant dystopisk selv etter min smak. Det høres ut som teksten til det første norskspråklige albumet til Thomas Dybdahl, sa Holstad til latter fra en nesten fullsatt sal i Byscenen i Trondheim.

- Man spør ikke engang om det er for få gode rockekonserter på lørdag kveld i de store byene i Norge. Man slår fast at det ikke er noen, fortsatte Holstad.

- Villedende markedsføring

At grunnpremisset blir grundig kritisert av ordstyreren, er ingen god start på en debatt. Panelet som var satt til å kommentere var enig med Holstad i at det ikke ser så mørkt ut på den norske klubbscenen. De fleste var imidlertid enige om at noe er galt.

NRK P3s Mathias Nylenna var opptatt av at konsertstedene gjør det vanskelig for seg selv ved å ha konserter som begynner nærmere midnatt selv på ukedager.

- Det grenser til villedende markedsføring at en konsert er annonsert med startid klokka 21.30 begynner klokka 23.00, sa Nylenna som mener at dette setter publikum i en umulig situasjon.

- Man møter jo opp i rett tid i frykt for å gå glipp av noe. Men mest sannsynlig må man vente minst en time før noe skjer.

Prøvde å finne løsning

Nylenna mener sen konsertstart går på bekostning av totalopplevelsen.

- Når konserten først er i gang begynner man å lure på om man mister siste buss, og plutselig står man bare og ser på mobilen i stedet for å nyte musikken.

Booker Kim Aasli ved Blæst forsikret Nylenna om at utestedet hadde forsøkt å bote på problemet.

- For noen år siden hadde vi møter med noen av de andre konsertarrangørene i byen. Målet var å få til en ny praksis for konsertstart. Det holdt i kanskje et halvt år, så var man tilbake til der man begynte.

- Skadelige gratiskonserter

Panelet ble raskt enige om at konserttilbudet i de store byene – Trondheim inkludert – er bedre enn noen gang. Kim Aasli, som også booker for Pstereo, mente det er en fare for at publikum blir for godt vant.

- I Trondheim kan man gå på gratiskonserter hver dag hvis man vil, sa Aasli.

Bookeren mener dette på sikt er uheldig for bransjen.

- Hvem vil betale for å høre en artist man kan få se gratis et par uker senere et annet sted, spurte Aasli retorisk.

Gratiskonserter virker forlokkende både på arrangører (mer ølsalg), artister (spillejobb) og publikum (utgiftsfri moro). Aasli mener fenomenet likevel er skadelig i lengden.

- Artister og arrangører gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å holde på på denne måten, konkluderte Aasli.

Aasli forsikret Mathias Nylenna om at de på Blæst hadde forsøkt å få til en ordning der konsertene starter tidligere.